Penerapan Metode Drill terhadap Peningkatan Kemampuan Menulis Aksara Ulu
Abstract
This research aims to improve the application of Drill method in enhancing the writing ability of Ulu Script student of Bahasa Indonesia language and literature Education Program STKIP-PGRI Lubuklinggau. The method used in this research is a quantitative descriptive method with the research type of pseudo experiments (quasi experiment). The population in this study is all students of the third semester of the Indonesian Language and Literature Education study Program A and B class of 53 with the sampling is class B that amounted to 26 people. Data collection using an essai-shaped test. The data analysis technique uses t-test. From the results of the study obtained the average value of students after using the Drill method (84.92) is greater than before using the Drill (59.85) method and increased by 25,07. The hypothesis test results showed that at a rate of significance 5% value thit > ttab, 11,61 > 2.78 and 11.61 > 2.06. Conclusion, this means that the application of Drill method can significantly improve the writing ability of the students of Ulu Script
Keywords: Drill Methode, Writing, Ulu Script
References
Collins, James T. (2010). Bahasa Sanskerta dan Bahasa Melayu. Jakarta: Pusbinbangsa.
Damayanti, Syamsudin. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Press.
Dewi, Rusmana. (2017). Pelestarian Aksara Ulu Banyak Kendala. Linggau Pos Online diakses 3 Desember 2017.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Indriaty, T. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita melalui Metode Quantum Learning dengan Media Gambar Siswa Kelas VIIIE SMP Negeri 17 Surabaya. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 223–236. doi:10.31539/kibasp.v1i2.195
Irwanti, E. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Puisi Bebas Kelas 8 SMP Xaverius Tugumulyo. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(1), 32–49. doi:10.31539/kibasp.v1i1.105
Juita, R. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Laporan dengan Model Pembelajaran Berbasis Portofolio. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 2(1), 1–10. doi:10.31539/kibasp.v2i1.327
Lazuardi, D. R., & Murti, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Model Pembelajaran Quantum Tipe VAK (Visual, Audiovisual, Kinestetik). Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 2(1), 87–95. doi:10.31539/kibasp.v2i1.408
Murniasih, S. (2017). Pengembangan Model Bahan Ajar Menulis Berita Berbasis Koran Linggau Pos Siswa Kelas 8 SMP Negeri Sumber Rejo. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(1), 12–31. doi:10.31539/kibasp.v1i1.60
Muhtadin, E. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap Kemampuan Menulis Proposal Siswa Kelas 11 MA Mazroillah Kota Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(1), 62–71. doi:10.31539/kibasp.v1i1.95
Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem Terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas Xi SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 171–181. doi:10.31539/kibasp.v1i2.273
Sagala, S. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Surabaya: Alfabeta
Sari, I. P. (2017). Hubungan Antara Pengetahuan Kebahasaan dengan Kemampuan Menulis Naskah Drama Berdasarkan Pengalaman Pribadi Siswa Kelas 11 SMA Negeri 1 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(1), 119–129. doi:10.31539/kibasp.v1i1.64
Sudjana, (2002). Metode Statistika. Jakarta: Pustaka Setia
Syam, Suwandi. (2015). Silabus dan Petunjuk Praktis Membaca dan Menulis Aksara Ulu (Aksara Rencong) Sumatera Selatan. Lubuklinggau: STKIP-PGRI Lubuklinggau.
Tarigan, (2008). Menulis sebagai Suatu Keteranpilan Berbahasa. Bandung: Aksara.