Minat Belajar dengan Hasil Belajar Biologi

  • Elijonnahdi Elijonnahdi Sekolah Tinggi Keguruan Ilmu Pendidikan Yayasan Abdi Pendidikan
  • Hidayati Suhaili Sekolah Tinggi Keguruan Ilmu Pendidikan Yayasan Abdi Pendidikan
  • Titi Sartini Institut Agama Islam Yasni Bungo
  • Nurlatifah Nurlatifah Sekolah Tinggi Keguruan Ilmu Pendidikan Ahlussunnah

Abstract

This research aims to determine the relationship between interest in learning and the biology learning outcomes of class X SMA N 5 Bukittinggi students. This type of research uses correlational. The population in the study were all class X students at SMA N 5 Bukittinggi, totaling 416 people. Sampling used a random sampling technique totaling 70 people. The data in this research is in the form of learning interest and learning outcomes. Data were analyzed using product moment correlation, with a significance level of α = 0.05. The research results show that the results of data analysis obtained for the linearity test are linear with the regression equation y = 1.98 + 0.33x. Analysis of data on interest in learning and learning outcomes shows a correlation coefficient (rcount) = 0.44 and (rtable) = 0.235 (rcount > rtable), which means there is a significant relationship between interest in learning and Biology learning outcomes for class X SMA N 5 Bukittinggi. Meanwhile, the coefficient of determination (r2) = 0.19. In conclusion, interest in learning is related to students' Biology learning outcomes by 19%.

 

Keywords: Biology Learning Results, Interest in Learning

References

Ambarningsih, D. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Menulis Puisi Bebas melalaui Metode Suggestopedia. Jurnal of Elementary Education, 3(2), 14–20. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jee

Angraini, W. D. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IIS SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(8), 1–11. https://repository.unsri.ac.id/27031/

Azizah, W. N., Dinie, D., & Dewi, A. (2022). Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Dapat Mempengaruhi Gaya Anak Muda dan Etika Pancasila pada Masyarakat Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1426–1431. https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2745

Binuni, J., Kaunang, E. S. N., & Sumampouw, H. M. (2017). Hubungan Minat Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Biologi SMA Negeri 2 Tondano. JSME (Jurnal Sains Matematika Dan Edukasi), 5(2), 184–187.

Febrianti, R. R., & Ferazona, S. (2024). Analisis Hubungan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa di SMA Negeri 11 Pekanbaru. Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1746–1754. https://doi.org/10.38048/jcp.v4i2.3461

Fernandez, V., Fadillah Tunnisa, L., Aulia, R., & Hidayati, N. (2021). Minat Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Biologi Dengan Menggunakan Media Powerpoint Students’ Interest in Learning Biology Using Powerpoint Media. DIKDATIKA BIOLOGI, 5(1), 17–22. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio

Hasnan;, U., & Rahman, M. F. (2021). Minat Siswa Melanjutkan Pendidikan Ke Madrasah Aliyah Negeri 4 Kecamatan Rantau Badauh Kabupaten Barito Kuala Uria Hasnan STAI Al Jami Banjarmasin. AL JAMI: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Dakwah, 17(1), 53-66. https://jurnal.staialjami.ac.id/index.php/Al_JAMI/article/view/9

Lathifah, H., Yulianti, D., Kamil, I. H., Tazkiyyah, M., & Hasanah, U. (2023). Pengaruh Minat Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Prestasi siswa di MAN 2 Kabupaten Bekasi. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(2), 01–11. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i2.461

Leila, L., Adhani, A., & Vlorensius, V. (2021). Hubungan Minat Belajar Siswa Kelas X Lintas Minat pada Mata Pelajaran Biologi Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tarakan. Biopedagogia, 3(1), 26–36. https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v3i1.1848

Leni, M., & Sholehun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74. https://unimuda.e-journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

P., A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205-215. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Parni. (2017). Faktor Internal dan Eksternal Pembelajaran. Tarbiya Islamica, 5(1), 17–30. https://doi.org/10.37567/ti.v5i2.1548

Rusman. (2022). Tantangan Sumber Daya Manusia di Era Globalisasi. Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(2), 78–84. https://stiemmamuju.e-journal.id/FJIIM/article/view/115

Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 1 Gamping. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373

Sulastri, S. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Mengenal Malaikat dan Tugas-Tugasnya Melalui Metode Make a Match di SD Negeri Sendang 01 Kecamatan Bringin Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. Janacitta, 3(2), 56-70. https://doi.org/10.35473/jnctt.v3i2.742

Tugiman, T., Herman, H., & Yudhana, A. (2022). Uji Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Model Utaut untuk Evaluasi Sistem Pendaftaran Online Rumah Sakit. JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 9(2), 1621–1630. https://doi.org/10.35957/jatisi.v9i2.2227
Published
2024-06-30
Abstract viewed = 12 times
pdf downloaded = 8 times