Pengembangan Buku Nonteks Berbasis Riset Karakterisasi Salak Padangsidimpuan (Salacca Sumatrana Becc.)
Abstract
This study aims to produce a non-textbook product about the development of a non-textbook based on research into the characterization of Salak Padangsidimpuan (Salacca Sumatrana Becc.). This study uses research and development (R&D) methods with the 4D Thiagarajan development model, which includes the stages of definition, design, development, and dissemination. The results of the study indicate that product validation by content experts obtained a score of 89.1%, categorized as "very feasible." Language experts gave a score of 81%, also categorized as "very feasible," while learning design experts assessed the product with a score of 92.3%, falling into the same category. Feedback from biology lecturers showed that the book is suitable for use, with an average score of 88.9%, classified as "very feasible." In user trials, individual trials resulted in a score of 81.9%, small group trials 82.6%, and limited group trials reached 82.2%, all in the "very feasible category”. In conclusion, the developed non-textbook is highly suitable for use as a reference in teaching spermatophyte taxonomy for biology students.
Keywords: Non-textbook, Padangsidimpuan, Development, Salacca Sumatrana
References
Fatihah, H., Waluyati, S. A., & Dianti, P. (2021). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual pada Mata Kuliah Dasar dan Konsep Pendidikan Moral. Journal of Moral and Civic Education, 5(1), 22–33. https://doi.org/10.24036/8851412512020518
Karyono, H., & Subandowo, M. (2018). Pengembangan Buku Ajar Etika Profesi Kependidikan bagi Mahasiswa Pascasarjana Universitas PGRI Adi Buana Surabaya. Jurnal Buana Pendidikan, XIV(25), 35–48. Retrieved from https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/article/download/1463/1285/3932
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Bahasa Indonesia: Buku Siswa Kelas IX. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diakses dari https://static.buku.kemdikbud.go.id/content/pdf/bukuteks/kurikulum21/Bahasa-Indonesia-BS-KLS-IX.pdf.
Klare, G. R. (1984). Readability: Handbook of Reading Research. New York: Longman Inc.
Lepiyanto, A., & Pratiwi, D. (2015). Pengembangan bahan ajar berbasis inkuiri terintegrasi nilai karakter peduli lingkungan pada materi ekosistem. BIOEDUKASI, 6(2), 143–147. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v6i2.344
Pangastuti, A., Amin, M., & Indriwati, S. E. (2016). Pengembangan Buku Ajar Biologi Sel dengan Pendekatan Bioinformatika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 116–121. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/211267-pengembangan-buku-ajar-biologi-sel-denga.pdf
Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Yogyakarta: Diva
Rasmita, A., Harahap, S. W., & Atariana, A. (2022). Studi produksi tanaman salak Sidimpuan (Salacca sumatrana Becc.) pada pembuangan tandan bekas panen dan penjarangan buah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Teknik Kimia, 1(4), 100–103. https://doi.org/10.29103/jimatek.v1i4.10465
Rochmad, R. (2012). Desain model pengembangan perangkat pembelajaran matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59-72. Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano/article/download/2613/2672.
Safitri, I. (2021). Pengembangan bahan ajar e-magazine berbasis website pada materi klasifikasi makhluk hidup di SMP Negeri 1 Mila Pidie. Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh.
Supriadi, R., & Fitriyani, N. (2021). Analisis Kesesuaian Buku Teks Bahasa Arab Berbasis Keterbacaan Menggunakan Ketentuan Fog Index. Arabi Journal of Arabic Studies, 6(1), 105. https://doi.org/10.24865/ajas.v6i1.232
Wibowo, W. (2016). Penulisan Buku Ajar Perguruan Tinggi: Hakikat, Formulasi, dan Problem Etisnya. Jakarta: Rajawali Pers.
Widyaningrum, E., Aprilya, S. H., & Iqbal, M. (2015). Pengembangan produk penelitian berupa buku nonteks sebagai buku pengayaan pengetahuan. Artikel Ilmiah Mahasiswa, I(1), 1-5. Diakses dari https://repository.unej.ac.id/bitstream/handle/123456789/63558/ENDANG%20WIDYANINGRUM.pdf?sequence=1.
Wijaya, A. L. (2024). Analisis kesesuaian materi buku teks Bahasa Indonesia kelas X SMK/MAK penerbit Bumi Aksara dengan standar isi Kurikulum Merdeka. Tesis, Universitas Jambi, Jambi.
Yahya, I. (2010). Manajemen Empat Langkah dalam Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Riset: Sebuah Pengalaman dari Perkuliahan Akustik di Jurusan Fisika FMIPA UNS. Disajikan pada Pelatihan Penulisan Buku Ajar Berbasis Riset, yang diselenggarakan oleh LPPM UNS, 19 Oktober 2010. Retrieved from https://iwany.staff.uns.ac.id/files/2010/10/research-enhanced-teaching_okt2010.pdf
Copyright (c) 2024 Aisyah Rahma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.