Pengaruh Model Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education) pada Materi Bangun Datar Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Kelas VII SMPIT An-Nida’ Lubuklinggau

Authors

  • Aria Selfis Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.31539/bioedusains.v8i1.13643

Abstract

This study aims to examine the effect of the Realistic Mathematics Education (RME) learning model on the numeracy skills of seventh-grade students at SMPIT An-Nida’ Lubuklinggau. The method used is an experimental approach with a quasi-experimental design. The population consisted of 54 seventh-grade students, divided into two groups: Class VII-2 as the experimental group and Class VII-3 as the control group. Data collection was conducted through observation, tests, and documentation. Data analysis techniques included prerequisite tests (normality test), Wilcoxon test, Mann-Whitney test, and N-Gain test. The results showed that the significance value (sig. 2-tailed) in the Independent Sample Wilcoxon and Mann-Whitney tests was 0.000, which is less than 0.05 (sig. 2-tailed ≤ 0.05). In conclusion, the Realistic Mathematics Education (RME) model positively influences the improvement of numeracy skills among seventh-grade students at SMPIT An-Nida’ Lubuklinggau.

Keywords: Realistic Mathematics Education (RME), Numeracy Skills

References

Afifah, S. M. N., Pratama, A., Setyaningrum, A., & Mughni, R. M. (2023). Inovasi media pembelajaran untuk mata pelajaran IPAS. Cahya Ghani Recovery.

Agustina, Y., Mutaqin, E. J., & Nurjamaludin, M. (2022). Pengaruh model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap kemampuan literasi numerasi. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 142–149.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.

Azis, Z., Panggabean, S., & Sumardi, H. (2021). Efektivitas Realistic Mathematics Education terhadap hasil belajar matematika siswa SMP Negeri 1 Pahae Jae. Journal Mathematics Education Sigma (JMES), 2(1), 19–24.

Cahyono, T. (2015). Statistik uji normalitas. Yasamas.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan pembelajaran: 4 Pilar peningkatan kompetensi pedagogis. CV Kaaffah Learning Center.

Erria, R., Buyung, B., Nirawati, R., & Paruntu, P. E. (2023). Pengaruh problem-based learning terhadap literasi matematika. Journal of Educational Review and Research, 6(1), 78. https://doi.org/10.26737/jerr.v6i1.4690

Hartanti, P. S. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis melalui model pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) menggunakan media LKPD pada materi penyajian data untuk siswa kelas VII SMP Negeri 3 Kepanjen. JPM: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 62–68. https://doi.org/10.33474/jpm.v4i2.2617

Hasan, F., Pomalato, S. W. D., & Uno, H. B. (2020). Pengaruh pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari motivasi belajar. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(1), 13–20.

Jusmawati, Satriawati, & R, I. (2018). Strategi belajar mengajar. Rizky Artha Mulia Publishing.

Lubis, S. (2013). Metodologi penelitian pendidikan. Sukabina Press.

Mendikbud. (2021). AKM dan implikasinya pada pembelajaran. Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Palin, S., Sari, R., Bakar, R. M., Yhani, P. C. C., Mukadar, S., Lidiawati, L., & Indah, N. (2024). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Mifandi Mandiri Digital.

Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan, dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rahmatunisa, F. D. A. (2020). Penerapan pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) melalui perangkat pembelajaran terhadap motivasi belajar matematika siswa. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 3(2), 55–59.

Setyawan, D. A. (2021). Uji normalitas & uji homogenitas data dengan SPSS. Tahta Media Group.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Downloads

Published

2025-02-28