Pengaruh Model Inquiry Terhadap Penguasaan Konsep dan Nilai Entrepreneur Pada Materi Inovasi Teknologi Biologi di SMA

Authors

  • Amelia Putri Universitas UIN Jakarta
  • Zulfiani Zulfiani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31539/bioedusains.v8i2.14970

Abstract

This study aims to determine the effect of the inquiry model on concept mastery and entrepreneurial values in the material of biological technology innovation. The research was conducted with 10th-grade high school students in the academic year 2024/2025. A quantitative quasi-experimental method with a pretest-posttest design was used to assess the effect of the model on concept mastery, while a posttest-only design was used to evaluate entrepreneurial values. To obtain data on students' concept mastery after the treatment, a multiple-choice test was administered, while entrepreneurial values were assessed using a non-test method in the form of a questionnaire. The results of hypothesis testing through an Independent Sample T-Test yielded t-values of 15.367 and 16.692 with a significance level of less than 0.05 (sig = 0.0005 < 0.05). The conclusion of the study indicates that the inquiry learning model has an effect on students' concept mastery and entrepreneurial values in biological technology innovation at the high school level.

 

Keywords: Biology, Entrepreneur, Inquiry Model, Concept Mastery

References

Aprilia, R. M., Srigustini, A., & Kurniawan. (2024). Literasi ekonomi dan kegiatan P5 kewirausahaan sebagai faktor pendorong minat berwirausaha peserta didik. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Manajemen, 2(11), 115–125. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i11.2841

Aqil, D. I., Hudaya, A., & Setiawati, N. A. (2021). Pengembangan modul bioteknologi berorientasi kewirausahaan guna meningkatkan minat entrepreneur siswa SMA/MA. Jurnal Edusains, 13(1), 15–24. https://doi.org/10.15408/es.v13i1.15198

Fitriyah, I., & Susilawati, S. (2023). Internalisasi jiwa entrepreneur melalui pendidikan kewirausahaan pada siswa madrasah aliyah. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(4), 386–399. http://etheses.uin-malang.ac.id/54690/1/19130037.pdf

Gay, L., & Airasian, P. (2003). Educational Research: Competencies for Analysis and Application (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson International Edition.

Kalsum, U., & Miranto, S. (2016). Penerapan model pembelajaran guided inquiry untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa. Jurnal Bio-Natural, 3(2), 52–67. https://proceeding.unnes.ac.id/snipa/article/download/3810/3250

Khayati, N. A., Muna, F., Oktaviani, E. D., & Hidayatullah, A. F. (2020). Peranan guru dalam pendidikan inklusif untuk pencapaian program tujuan pembangunan berkelanjutan (SDG’s). Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 55–61. http://dx.doi.org/10.32585/jkp.v4i1.440

Kurniawan, R. A. (2018). Pengaruh pendidikan dan pengangguran terhadap kemiskinan di Kota Surabaya tahun 2007-2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(2), 103–109.

Leli, N., & Sipayung, M. (2019). Perancangan lembar kegiatan peserta didik (LKPD) berbasis pembelajaran inkuiri terbimbing (Guided Inquiry Learning) pada materi sistem eksresi. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(1), 1–8. http://dx.doi.org/10.24114/jpp.v7i1.10522

Lisnawati., Anwar, C., & Zulfiani. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII Sains II Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Pada Konsep Sistem Indera Manusia (Penelitian Tindakan Kelas Di MTSN Tangerang II Pamulang), Prosiding Seminar Nasional Biologi, Lingkungan, Dan Pembelajaran, 72-76.

Makdalena, R., Rambitan, V. M. M., & Palenewen, E. (2019). The teachers’ problems on the development of biology learning materials through guided inquiry learning model. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1), 18–24. https://repository.unmul.ac.id/handle/123456789/4183

Muliadi, A., Imran, A., & Sabrun. (2021). Bioteknologi berbasis bioentrepreneurship: Persepsi mahasiswa biologi. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 321–327. http://dx.doi.org/10.36312/jime.v7i4.2461

Muslihatun, S., & Asyhari, A. (2024). Pengaruh pendekatan saintifik berbasis bioentrepreneurship. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2), 8–14.

Octafiana, H., Zulfiani, & Miranto, S. (2015). Perbedaan keterampilan generik sains antara siswa yang menggunakan model pembelajaran inkuiri terstruktur dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada konsep sel. Jurnal Edusains, 7(2), 185–190. https://doi.org/10.15408/es.v7i2.1405

Pio, R. J., & Mukuan, D. D. S. (2024). Minat berwirausaha siswa (studi pada siswa SMA di Kecamatan Sonder). Jurnal Konferensi Nasional Mitra FISIP, 2(1), 351–356. https://journal.unej.ac.id/KONAMI/article/view/946

Priska, Y. D., Eting, M. A., & Ernangsih, D. (2024). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap hasil belajar biologi peserta didik kelas X MA Muhammadiyah Nangahure. Jurnal Ilmu Komputer dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(3), 38–49. http://dx.doi.org/10.32585/jkp.v1i1.17

Putra, A. A. G. A. M., Paramitha, A. A. I. I., Putri, I. G. A. P. D., Wijaya, I. N. Y. A., & Dwayani, N. K. S. M. (2024). Edukasi entrepreneur fundamental bagi siswa SMA N 1 Petang. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 933–942.

Rahmawati, A. A., Agung, P., & Nureva, T. A. (2024). Implementasi projek penguatan profil pelajar Pancasila (P5) dalam membentuk karakter wirausaha siswa kelas IV di SD Negeri 2 Kampung Baru. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 4(1), 159–164. Https://ojs.berajah.com/index.php/go/article/view/294

Saputri, S. W., Verawati, N. N. S. P., & Gunada, I. W. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran model guided inquiry untuk meningkatkan penguasaan konsep fisika peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1684–1691.

Suhandi, W., & Quraysin, I. (2021). Dinamika permasalahan ketenagakerjaan dan pengangguran di Indonesia. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan, 1(1), 268–283. http://dx.doi.org/10.46306/vls.v1i1.28

Wibisono, A. I. (2024). Social entrepreneurship sebagai alternatif dalam mengatasi masalah sosial yang bernilai SDGs. Jurnal Penelitian Rumpun Ilmu Teknik, 3(3), 44–53. http://dx.doi.org/10.55606/juprit.v3i3.4203

Zulfiani. 2022. Inkuiri dan Teknologi: Konsep dan Praktik Pembelajaran Sains. Depok: Rajawali Pers.

Downloads

Published

2025-04-30