Pengembangan Buku Keanekaragaman Jamur Makroskopis Berbasis Literasi Sains untuk Meningkatkan Berpikir Kritis pada Mahasiswa Pendidikan Biologi UNIMED

Authors

  • Fathur Rahmi Universitas Negeri Medan
  • Hasruddin Hasruddin Universitas Negeri Medan
  • Ashar Hasairin Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.31539/qt63h690

Abstract

This study aims to develop a science-based learning resource on the diversity of macroscopic fungi that can enhance the critical thinking skills of students in the Biology Education Program at FMIPA UNIMED. The research method used is development research employing the ADDIE model, which consists of five phases: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The validation results from subject matter experts, instructional design experts, and layout design experts indicate that the developed textbook is highly suitable for use, with an average rating of 94.2%. The trial in the experimental class shows a significant improvement in student learning outcomes, with the average post-test score rising from 70.50 to 92.10. Based on these results, it can be concluded that the developed textbook is effective in improving students' understanding and critical thinking skills.

 Keywords: Critical Thinking, Science-Based Textbook, Diversity of Fungi, Development Research, ADDIE Model

References

Adisendjaja, Y. H., & Romlah, O. (2007). Analisis buku ajar sains berdasarkan literasi ilmiah sebagai dasar untuk memilih buku ajar sains (biologi). Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Biologi.

Amin, A. M. (2022). Profil critical thinking skills mahasiswa calon guru biologi Ternate pada pembelajaran biologi. Binomial, 5(2), 95-104. https://doi.org/10.46918/bn.v5i2.1393

Andaresta, N., & Rachmadiarti, F. (2021). Pengembangan e-book berbasis STEM pada materi ekosistem untuk melatihkan kemampuan literasi sains siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(3), 635–646. https://doi.org/10.26740/bioedu.v10n3.p635-646

Aqil, D. I. (2017). Literasi sains sebagai konsep pembelajaran buku ajar biologi di sekolah. Wacana Didaktika, 5(2), 84–91. https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.v5i02.59

Ardiansyah, R. (2014). Pengembangan bahan ajar anatomi tumbuhan untuk menunjang literasi kuantitatif mahasiswa biologi. Thesis. Universitas Pendidikan Indonesia.

Astuti, O. W., & Putri, D. H. (2017). Pengembangan instrumen asesmen berbasis literasi sains pada mata pelajaran IPA kelas VIII semester II (Development of the scientific literacy assessment based on science subjects class VIII semester II). In O. W. Astuti (Ed.), Prosiding Seminar Nasional (Vol. 1).

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Handayani, G., Adisyahputra, & Indrayanti, R. (2018). Hubungan keterampilan proses sains terintegrasi dan kemampuan membaca pemahaman terhadap literasi sains pada mahasiswa calon guru biologi. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi (BIOSFERJPB), 11(1), 1–10. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/biosfer/article/download/5375/4716/12208

Irawati, S., & Idrus, I. (2020). Penerapan model pembelajaran inquiry untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan aktivitas belajar mahasiswa pendidikan biologi. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 4(2), 202–208. https://doi.org/10.33369/diklabio.4.2.202-208

Kimianti, F., & Prasetyo, Z. K. (2019). Pengembangan e-modul IPA berbasis problem based learning untuk meningkatkan literasi sains siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 91–103. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n2.p91--103

Laila, E., Sudarmin, S., Prasetya, A. T., & Sumarni, W. (2022). Studi literatur: Penggunaan jenis media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan literasi kimia siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4260–4269. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2907

Mariyani, A., Nurlaily, V. A., Fauziyah, P. Y., & Maidah, M. (2024). Pengembangan bahan ajar untuk mata kuliah pengembangan IPA SD pada program studi PGSD berbasis literasi sains. Jurnal Sinektik, 6(2), 145–154. https://doi.org/10.33061/js.v6i2.9151

Maulana, M. N., Hastuti, U. S., & Listyorini, D. (2023). Effect of microbiology handout on amylolytic bacteria and cellulolytic bacteria from vegetable waste soil on students’ cognitive abilities. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(3), 309–316. https://doi.org/10.20527/bino.v5i3.16902

Mursyd, D., Suhadi, S., & Fatchur Rohman, F. R. (2023). Efektivitas buku ajar komunitas serangga berbasis problem based learning terhadap keterampilan literasi sains dan sikap peduli lingkungan mahasiswa. BIODIK, 9(2), 174–184. https://doi.org/10.22437/biodik.v9i2.26611

Permana, F. H., & Setyawan, D. (2019). Implementasi mind mapping melalui project based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar. Jurnal Pijar MIPA, 14(1), 30–35. https://doi.org/10.29303/jpm.v14i1.1044

Permawati, H., Muslim, M., & Ismet. (2017). Peran strategis buku ajar dalam meningkatkan pemahaman literasi sains mahasiswa calon guru fisika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017.

Sari, I. K., Meilinda, M., & Anwar, Y. (2022). Profil bahan ajar biologi SMA kelas X dari perspektif literasi sains. Jurnal Edukasi Biologi, 8(2), 123–132. https://doi.org/10.21831/edubio.v8i2.16935

Thahir, R., Magfirah, N., & Anisa, A. (2021). Hubungan antara high order thinking skills dan kemampuan literasi sains mahasiswa pendidikan biologi. BIODIK, 7(3), 248–256. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.14386

Wibowo, A. (2019). Analisis kemampuan awal literasi sains pada mahasiswa tingkat pertama terhadap konsep biologi dasar. Education and Human Development Journal, 4(1), 34–41. https://doi.org/10.33086/ehdj.v4i1.1085

Widyastuti, E. (2019). Using the ADDIE model to develop learning material for actuarial mathematics. Journal of Physics: Conference Series, 1188(1), 012052. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1188/1/012052

Downloads

Published

2025-07-18