Pengembangan E-Modul Berbasis Team Games Tournament (TGT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas XI

Authors

  • Ardilla Sari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Syarifah Widya Ulfa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.31539/yvckkj43

Abstract

This study aims to develop a Team Games Tournament (TGT)-based e-module on the human digestive system for 11th-grade high school students to enhance their critical thinking skills. The research employed a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The participants were 11th-grade students at SMA Negeri 16 Medan. Data were collected using expert validation sheets, teacher and student response questionnaires, and pretest–posttest assessments. The results indicated that the e-module was classified as highly valid (92% by content experts and 91% by media experts). The practicality test showed very high practicality scores from both teachers (97.75%) and students (94%). Furthermore, the effectiveness test, measured by an N-gain of 0.80, demonstrated a significant improvement in students’ learning outcomes. In conclusion, the developed TGT-based e-module is valid, practical, and effective in enhancing students’ critical thinking skills in the study of the human digestive system.

Keywords: ADDIE, Critical Thinking, E-module, Human Digestive System, Team Games Tournament

References

Arip, N. A., Nurhayati, B., & Nursyamsih. (2024). Penerapan model pembelajaran team games tournament (TGT) pada materi sistem pencernaan untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas VIII.4 di SMP Negeri 26 Makassar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 1061–1068. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v6i2.1304

Ayuardini, M. (2022). Pengembangan e-modul interaktif berbasis flipbook pada pembahasan biologi. Faktor Exacta, 15(4), 1979–1986. https://doi.org/10.30998/faktorexacta.v15i4.14924

Dalimunthe, S. A. S., Mulyono, M., & Syahputra, E. (2022). Pengembangan model pembelajaran interaktif berbasis think pair share untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa. Jurnal Cendekia, 6(1), 735–747.

Dewi, M. S. A., & Lestari, N. A. P. (2020). E-modul interaktif berbasis proyek terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 433–441.

Hippy, F. D. S., Yusuf, F. M., Pikoli, M., Abdjul, T., Odja, A. H., & Uloli, R. (2024). Pengembangan RPP dan LKPD materi sistem pencernaan pada manusia berbasis model project based learning terhadap kreativitas siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 847–856.

Islami, H., & Armiati. (2020). Efektivitas penggunaan modul pembelajaran berbasis kontekstual pada bidang keahlian bisnis dan manajemen di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jurnal Monograf Pendidikan, 3(4), 498–512. https://doi.org/10.1111/1540-5834.00138

Jannah, S. (2024). Efektivitas e-modul interaktif berbasis kooperatif terhadap hasil belajar biologi. Jurnal Bioedusains, 17(1), 77–88.

Khairunnisa, N., & Rakhman, R. T. (2023). Pengaruh model pembelajaran search, solve, create, and share (SSCS) terhadap kemampuan berpikir kritis pada materi biologi. Khazanah Pendidikan, 17(2), 319–325. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.17705

Labibah, D. S., & Pratama, H. (2024). Pengaruh model pembelajaran team games tournament terhadap kemampuan berpikir kritis dan motivasi belajar IPS siswa kelas VII di MTsN 1 Nganjuk. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(4), 31–53. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3309

Mardliyah, S. Z. (2022). Pengembangan model kooperatif tipe teams games tournament untuk meningkatkan motivasi belajar dan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran SKI kelas V di MI Malihatul Hikam Lamongan [Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya].

Mantau, B. A. K., & Talango, S. R. (2023). Pengintegrasian keterampilan abad 21 dalam proses pembelajaran: Literature review. Irfani (e-Journal), 19(1), 86–107.

Putriningtyas, A., Muhlis, M., & Bachtiar, I. (2022). Perkembangan kecenderungan berpikir kritis siswa pada materi biologi di MAN 2 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1534–1542. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.746

Rachmasari, P. E., & Setiawan, D. (2024). Pengembangan media pembelajaran mind of digestive board game berbasis model case-based learning (CBL) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar kognitif siswa. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 8(2), 287–308. https://doi.org/10.33369/diklabio.8.2.287-308

Rahmi, E., Ibrahim, N., & Kusumawardani, D. (2021). Pengembangan modul online sistem belajar terbuka dan jarak jauh untuk meningkatkan kualitas pembelajaran pada program studi teknologi pendidikan. Visipena, 12(1), 44–66.

Syari, N. (2022). Analisis rendahnya kemampuan berpikir kritis siswa Indonesia dalam PISA. Jurnal Pendidikan, 14(3), 222–230.

Slavin, R. E. (2019). Educational psychology: Theory and practice (12th ed.). Pearson Education.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sinambela, M., & Sinaga, T. (2020). Pengembangan bahan ajar biologi umum sebagai sumber belajar untuk buku pegangan mahasiswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(3), 189–194. https://doi.org/10.24114/jpp.v8i3.19988

Tegeh, I. M., Jampel, N., & Pudjawan, K. (2014). Model penelitian pengembangan. Graha Ilmu.

Turnip, R. F., & Karyono, H. (2021). Pengembangan e-modul matematika dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 9(2), 485–498.

Yulianti, Y., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2022). Penerapan model pembelajaran RADEC terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 47–56.

Downloads

Published

2025-08-30