Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) pada Materi Bioteknologi dengan Pendekatan Saintifik
Abstract
This study aims to analyze the design of laboratory activities on Biotechnology materials and carry out reconstruction. The method used is descriptive qualitative and sampling is done by purposive sampling with five DKL. The analysis conducted on DKL is measured in terms of components of competence, practicality and knowledge construction. The results showed that competence and knowledge construction components were still low and the practical components had been met. In conclusion, many DKL on Biotechnology material still cannot support competence and knowledge construction.
Keywords: Design Analysis of Laboratory Activities, Biotechnology, Laboratory Activities
References
Aisya, N. S. M., Saefudin, S., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2016). Penerapan Diagram Vee dalam Model Pembelajaran Inquiry Lab dan Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kuantitatif Siswa Kelas VII pada Materi Pencemaran Lingkungan. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning, 13(1), 112–117. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/5670
Andrian, T., & Rusman, R. (2019). Implementasi Pembelajaran Abad 21 dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14-23. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v12i1.20116
Clorawati, A. R., Rohiyat, S., & Amir, H. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 bagi Guru Kimia di SMAN Bengkulu. Jurnal Pendidikan Ilmu Kimia, 1(2), 132–135. https://doi.org/10.33369/atp.v1i2.3535
Effendi, R., Salsabila, H., & Malik, A. (2018). Pemahaman tentang Lingkungan Berkelanjutan. Modul, 18(2), 75–82. https://doi.org/10.14710/mdl.18.2.2018.75-82
Huda, I. Z. N., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Menggunakan Metode Ancor pada Praktikum Plasmolisis pada Sel Tumbuhan. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(4), 550–561. https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.9438
Huzaifah, S., Madang, K., & Zen, D. (2017). Penerapan Diagram Vee untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017, 610–620. Universitas Sriwijaya. http://www.conference.unsri.ac.id/index.php/semnasipa/article/view/724
Kurniasih, W., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Alternatif Lembar Kerja Peserta Didik Materi Osmosis Berbasis ANCORB. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(3), 266–280. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9451
Laelasari, I., & Supriatno, B. (2018). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Bioteknologi. Jurnal Bioedukatika, 6(2), 84–90. http://dx.doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i2.10592
Liana, D. (2020). Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Saintifik. J. Mitra PGMI, 6(1), 15–27. https://dx.doi.org/10.46963/mpgmi.v6i1.92
Putri, M. D., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Kegiatan Praktikum Biologi SMA Materi Sistem Pernapasan Manusia. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(3), 290–301. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9454
Rahmatilla, R., Halim, A., & Hasan, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Keterampilan Proses Sains terhadap Aktivitas pada Materi Koloid. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 1(2), 121–130. https://doi.org/10.24815/jipi.v1i2.9686
Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning, 15(1), 1–18. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/27558
Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum sebagai Sarana Siswa untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Materi Biologi. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 49–57. http://dx.doi.org/10.31949/be.v2i2.759
Vikram, M., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Uji Golongan Darah. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(4), 562–569. https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.9406
Wahidah, N, S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M, N. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Indonesia Journal of Biology Education, 1(2), 70–76. https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i2.13050
Zetkas, E., Harahap, F., & Edi, S. (2016). Analisis Pemahaman dan Kesulitan Belajar Siswa Materi Bioteknologi Berdasarkan Indikator Kelas IX SMP Se-Kota Padang Sidempuan. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(3), 154–159. https://doi.org/10.24114/jpb.v5i3.4314