Pengaruh Model Guided Note Taking terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Kota Lubuklinggau

  • Dian Samitra Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Yuni Krisnawati Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Novita Malasari Program Studi Pendidikan Biologi STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the Guided Note Taking learning model on the learning outcomes of biology students in class XI of SMA N 6 Lubuklinggau in the academic year 2017/2018. The design applied in this research is pretest-posttest control group design. The research sample was obtained using a random sampling technique. Namely students of class XI.IPA.4 as a control class and class XI.IPA.3 as an experimental class. To obtain student learning outcomes after treatment, a multiple choice test is used with a total of 26 items. The results of student learning data obtained through tests were analyzed using t-tests. The results of the t-test analysis showed that t-count> t-table (4.01> 1.68), it could be interpreted that the average value of the experimental class was greater than the average value of the control class. It can be concluded that the Guided Note Taking learning model influences the biology learning outcomes of Grade XI students of SMA Negeri 6 Lubuklinggau. Suggestions for improving student biology learning outcomes, teachers should innovate learning and apply active learning models.

Keywords: learning outcomes, biology, guided note taking, models

References

Ali, H. (2010). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui Pengamatan Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match pada Konsep Reproduksi Manusia di Kelas IX B SMP Negeri Pangsid. Bionature, 11(1),29-36.

Atminiati, E. & Binadja A. (2017). Keefektifan Pembelajaran Guided Note Taking Bervisi Sets Bermedia Chemo Edutainment dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11 (2),1988-1996.

Christianti, S. & T. Subroto (2012). Model Pembelajaran Guided Note Taking Berbantuan Media Chemo-Edutainment pada Materi Pokok Koloid. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 01(1),27-31.

Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fadhashar, R., Dyah Rini I., & Lisdiana. (2017). Penerapan Model Guided Note Taking Dengan Video Pada Pembelajaran Sistem Saraf Di SMP. Unnes Journal of Biology Education, 6(1), 19-25.

Jihad, A., & Haris, A. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Nurdayanti, I., Sri Mulyani E,. S., & Sri S. (2012). Pembelajaran Kooperatif Tipe Berpikir Berpasangan Berempat dengan Bantuan Catatan Terbimbing Materi Pengelolaan Lingkungan. Unnes Journal of Biology Education, Vol. 1, No. 1: 60-65. Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Nursyahra, N. (2016). Effect of Application Scientific Approach with Active Learning Teaching Strategy Guided Type of Taking Note of Biology Student Learning Outcomes in Senior High School 15 Padang. Bioconcetta, II (2), 64-77.

Prabowowati, K. (2014). Penerapan Media Chemscool dengan Metode Guided Note Taking pada Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 08(2), 1319-1329.

Rusman. (2010). Seri Manajemen Sekolah Bermutu Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers, Jakarta.

Sari, D., P., Erman H. & Wince H. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Guided Note Taking dalam Pembelajaran Biologi Kelas VII SMPN 2 VII Koto Sungai Sarik Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Bung Hatta, 02(4), 1-9.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulistyaningrum, D. E. (2012). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Guided Note Taking (GNT) dengan Mengoptimalkan Penggunaan Torso terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 02(3), 1-12.

Supardi. (2002). Pengaruh Metode Ceramah dan Media Leaflet terhadap Perilaku Pengobatan Sendiri yang Sesuai dengan Aturan. Jurnal Kesehatan, 30(3), 128-138.

Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanti, I., Budiyono & Dewi R., S., S. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dengan Learning Starts With A Question (LSWQ) dan Think Pair Share (TPS) Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kemampuan Bekerja Sama Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kabupaten Karanganyar Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(9), 753-765.
Published
2018-06-15
How to Cite
Samitra, D., Krisnawati, Y., & Malasari, N. (2018). Pengaruh Model Guided Note Taking terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Kota Lubuklinggau. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 1(1), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i1.237
Abstract viewed = 181 times
pdf downloaded = 260 times