Efektivitas Pembelajaran Daring Melalui Whatsapp terhadap Minat dan Hasil Belajar Biologi
Abstract
This study aims to determine the effect of online learning through WhatsApp on students' interest and learning outcomes in Biology at SMA Negeri 1 Bengkulu City. The method used in this research is a pre-experiment with a one-group pre-test-post-test design. The research sample was students of class XI IPA 4 SMA Negeri 1 Bengkulu City, totaling 29 students. The results showed an effect before and after being given treatment using online learning via WhatsApp on the interests and learning outcomes of students at SMA Negeri 1 Bengkulu City. In conclusion, WhatsApp is effectively used as a medium in the online Biology teaching and learning process.
Keywords: Learning Outcomes, Interests, Online Learning, WhatsApp
References
Awaludin, A., Rahmat, R., & Syahbruri, M. J. (2020). Efektivitas Penggunaan Pembelajaran Daring Melalui Aplikasi WhatsApp dengan Bantuan Video dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(3), 449–462. https://doi.org/10.36709/jppm.v8i3.16704
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Irwandi, I., Wulandari, N., & Topano, A. (2018). Pengaruh Problem-Based Learning terhadap Kemampuan Berfikir Kritis dan Kognitif Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 191–196. http://www.jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/SemnasBIO/article/download/626/574
Jasrial, D. (2017). Utilizing WhatsApp Application for Teaching English Language : Why and How ? International Seminar and Annual Meeting BKS-PTN Wilayah Barat, 1(1), 151–157. http://conference.unsri.ac.id/index.php/semirata/article/view/1098/474
Marjuni, A., & Harun, H. (2019). Penggunaan Multimedia Online dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 194-204. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10015
Maulana, M. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring terhadap Hasil Belajar Biologi pada Konsep Biodiversitas di Kelas X IPA MA Muhammadiyah Salaka Kabupaten Takalar. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 85–95. https://doi.org/https://doi.org/10.51574/jrip.v1i1.22
Nesi, M., & Akobiarek, M. (2018). Pengaruh Minat dan Penggunaan Metode terhadap Hasil Belajar IPA Biologi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 1(1), 80–94. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i1.246
Nugraha, S. A., Bayu, Rani, & Suswandari, M. (2019). Persepsi Siswa dalam Studi Pengaruh Daring Learning terhadap Minat Belajar IPA. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i2.117
Pratama, R. A. (2019). Kuliah Melalui WhatsApp (Kulwapp). De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 17–27. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.32
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup WhatsApp sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Ramdhani, T., & Nandiyanto, A. B. D. (2021). The Use of WhatsApp Social Media as Reinforcement Online Learning during the COVID-19 Pandemic. Indonesian Journal of Multidiciplinary Research, 1(1), 107–112. http://dx.doi.org/10.17509/xxxx.vxix
Ratnasari, D., Ponoharjo., & Utami, W. B. (2020). Penerapan Aplikasi WhatsApp terhadap Minat dan Prestasi Peserta Didik. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika, 6(2), 129–138. https://doi.org/https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.3411
Romadhoni, E., Wiharna, O., & Mubarok, I., (2019).
Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Gambar Teknik. Journal of Mechanical Enginering Education, 6(2), 228-234. https://doi.org/10.17509/jmee.v6i2.21799
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759
Soimah, I. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(1), 38-44. https://doi.org/10.30738/natural.v5i1.2559
Susilawati, S., & Supriyatno, T. (2010). Online Learning Through WhatsApp Group in Improving Learning Motivation in the Era and Post Pandemic COVID -19. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 5(6), 852–859. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/13670/6157
Syam, A. N., & Rizalia, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Menggunakan WhatsApp Grup terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi IAIN Kendari Ditinjau dari Kesadaran Metakognitif. Biopedagogia, 3(1), 16–25. https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v3i1.1847
Thahir, N. L., Patahuddin, Jafar, J., & Amri. (2021). Analisis Penggunaan Aplikasi WhatsApp terhadap Pembelajaran Daring (Studi Kasus Mahasiswa Pendidikan Biologi FKIP UM Parepare). Journal of Biology Learning, 3(1), 34-40. https://doi.org/10.32585/jbl.v3i1.1349