Pengaruh Model Cooperative Script terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Lubuklinggau
Abstract
This study aims to see the effect of the Cooperative Script model on the activities and learning outcomes of biology students of class VIII of SMP Negeri 7 Lubuklinggau. Data collection techniques for learning outcomes use test techniques, while learning activity data use observation techniques. The average value of students for classes taught by Cooperative Script models is 70.11, while for classes taught using conventional learning is 64.22. The collected data were analyzed using t-test at a significant level α = 0.05 then obtained (2.45)> (1.67), there was an effect of the Cooperative Script model on biology learning outcomes of Grade VIII students of SMP Negeri 7 Lubuklinggau. The results of observations of the learning activities of the first meeting obtained an average value of 75.33% with enough categories and the results of observations of the learning activities of the second meetings obtained an average value of 75.94% with enough categories, which means biology learning activities for VIII grade students of SMP Negeri 7 Lubuklinggau is further improved after being treated using the Cooperative Script model. In conclusion, the cooperative script model has a statistically significant effect on increasing the activities and learning outcomes of biology students in grade VIII of SMP Negeri 7 Lubuklinggau.
Keywords: learning activities, learning outcomes, cooperative script models
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi 2010: Jakarta. Rineka Cipta.
Armansyah. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Kelas VIII4 SMP Negeri 1 Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 1(2),66-71.
Boleng, D. T. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script dan ThinkPair-Share terhadap Keterampilan Berpikir Kritis, Sikap Sosial, Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa SMA Multietnis. Jurnal Pendidikan Sains, 2(2),76-84.
Fardila, E. (2013). Pengaruh Strategi Cooperative Script dengan Media Gambar terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTS Al-Raisiyah Sekarbela Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Sains, 2(2),76-81.
Hasanah, N. (2013). Perbandingan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Cooperative Script dan Artikulasi Materi Gerak Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(3),1-12.
Hidayat, R. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMPNegeri 1 Makassar. Jurnal Pendidikan Biologi. 1 (2), 1-7.
Natalina, M. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII.5 SMP Negeri 14 Pekanbaru Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Biogenesis, 10(1),45-52.
Nurhidayati, S. (2013). Pengaruh Strategi Cooperative Script dengan Media Gambar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTs Al-Raisiyah Sekarbela Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Sains, 1(5),6-20.
Purwanto. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan: Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya: Jakarta. Rineka Cipta.
Sudjana. (2005). Metoda Statistik: Bandung. Tarsito.
Sugiyanto. (2010). Model-model Pembelajaran: Surakarta. Yuma Pressindo.
Sumiati & Asra. (2009). Metode Pembelajaran: Bandung. Wacana Prima.
Warouw, M. (2014). Pembelajaran Cooperative Script Metakognitif (CSM) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa SMP di Manado. Jurnal Biogenesis, 1(2),5-18.