Pengembangan Flipbook Keanekaragaman Serangga Permukaan Tanah
Abstract
This study aims to determine the diversity of ground insects and develop a flipbook in Sumberharta Village, Musi Rawas Regency. The method used is VES (Visual Encounter Survey). The ecological index was analyzed using the Shannon Wiener formula. The data collection on the development of the ground surface insect flipbook in Sumberharta Village, Musi Rawas Regency, refers to the stages of development research according to Borg & Gall. The results showed that the diversity of soil surface insects in Sumberharta village had an H value index of 1.036 and a uniformity of 0.154. The results of the flipbook development carried out by three validators and the practicality test of Biology Education students of STKIP-PGRI Lubuklinggau through small group trials of 20 people showed that the flipbook developed obtained a score of 88.2%. In conclusion, the diversity of soil surface insects in Sumberharta village is low, with the index value in the small and depressed category. The flipbook developed is very feasible and practical.
Keywords: Development, Flipbook, Diversity
References
Anwar, S. (2014). Media Pembelajaran dan Proses Pembelajaran. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Arisandy, D. A., & Triyanti, M. (2020). Keanekaragaman Jenis Vegetasi di Bukit Cogong Kabupaten Musi Rawas. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(1), 40-49. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v3i1.1241
Emzir, E. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Rajagrafindo Persada
Hamama, S., & Sasmita, I. (2017). Keanekaragaman Serangga Permukaan Tanah di Sekitar Perkebunan Desa Cot Kareung Kecamatan Indrapuri Kabupaten Aceh Besar. JESBIO: Jurnal Edukasi dan Sains Biologi, 6(1), 29-34. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jesbio/article/view/305
Handayanto, E & Hairiah, K. (2009). Biologi Tanah. Yogyakarta: Pustaka Adipura
Haneda & Sirait, B, A. (2012). Keanekaragaman Fauna Tanah dan Peranannya terhadap Laju Dekomposisi Serasah Kelapa Sawit (Elaeis guineensis Jacq). Jurnal Silvikultur Tropika, 3(3), 161-167. https://journal.ipb.ac.id/index.php/jsilvik/article/download/6916/5388
Harmoko, H., Triyanti, M., & Aziz, L. (2018). Eksplorasi Mikroalga di Sungai Mesat Kota Lubuklinggau. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 13(2), 19-23. http://dx.doi.org/10.30870/biodidaktika.v13i2.3366
Hidayanti, W., Merti Triyanti, M. P., & Widiya, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri Tugumulyo. http://mahasiswa.mipastkipllg.com/repository/jurnal%20ayu.%20pdf.pdf
Kinasih, I., Tri, C., & Zhia, R. A. (2017). Perbedaan Keanekaragaman dan Komposisi dari Serangga Permukaan Tanah pada Beberapa Zonasi di Hutan Gunung Geulis Sumedang. Jurnal Istek, 10(2), 19-32. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/istek/article/view/1475/1037
Lesmana, A., Triyanti, M., & Widiya, M. (2016). Pengaruh Penambahan Tepung Beras Putih pada Media Potatoe Dextrose Agar (PDA) terhadap Miselium Biakan Murni Jamur Tiram Putih (Pleurotus ostreatus). Skripsi. STKIP PGRI Lubuklinggau
Maherni. Y. B., Abdulkadir . R., & Lin. H. (2017). Keanekaragaman Serangga Permukaan Tanah dan Perannya di Ekosistem Hutan Hujan Tropis Ranu Pani. Prosiding Seminar Nasional III, 254-258. https://eprints.umm.ac.id/71077/
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogjakarta: Diva press
Rasiman, R. (2014). Efektivitas Resource-Based Learning Berbantuan Flipbook Maker dalam Pembelajaran Matematika SMA. JKPM, 1(2), 34-41. https://doi.org/10.26714/jkpm.1.2.2014.%25p
Ridwan, R. (2017). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Rusman, R. (2013). Balajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta
Samitra D., & Zico, F. R. (2018). Keanekaragaman Ikan di Sungai Kelingi Kota Lubuklinggau. Jurnal Biota, 4(1), 1-6. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/biota/article/download/1370/pdf/
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Suin, N. M. (2012). Ekologi Hewan Tanah. Jakarta: Bumi Aksara
Sulistyani, T, H., (2013). Keanekaragaman Jenis Kupu-kupu (Lepidoftera:Rhopalocera) di Kawasan Cagar Alam Ulolanang Kecubung, Kabupaten Batang. Jurnal UNNES, 3(1), 9-17. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/UnnesJLifeSci/article/view/2977
Susilana, R., & Riyana, C,. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima
Syahmidi, E. (2015). Pengembangan Media E-Learning Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Kelas XI SMA. Jurnal IPTEKS Terapan 9(1), 88-97. http://dx.doi.org/10.22216/jit.2015.v9i1.40
Triyanti, M., & Arisandy, D. A. (2019). Keanekaragaman Jenis Kupu-Kupu Famili Nympalidae di Kawasan Bukit Cogong. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 2(2), 133-142. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v2i2.953
Triyanti, M., & Nulhakim, U. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Menggunakan Model Pembelajaran Student Acilitator and Explaining. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 1(1), 43-51. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i1.246
Wahyuliani, Y., Supriadi, U., & Anwar, S. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Bandung. Jurnal TARBAWY, 3(1), 22-36. https://doi.org/10.17509/t.v3i1.3457
Wahyuningsih, W., Triyanti, M., & Sepriyaningsih, S. (2019). Inventarisasi Tumbuhan Paku (Pteridophyta) di Perkebunan PT Bina Sains Cemerlang Kabupaten Musi Rawas. Jurnal Biosilampari: Jurnal Biologi, 2(1), 29-35. https://doi.org/10.31540/biosilampari.v2i1.815