Efektivitas Model Reading Questioning and Answering (RQA) dalam Pembelajaran Online terhadap Kemampuan Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran IPA Terpadu
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of the Reading Questioning and Answering (RQA) learning model in online learning on student learning outcomes. The method used is a quantitative quasi-experimental design with a non-equivalent control-group pre-test/post-test design. The research sample was taken by purposive sampling of the eighth grade students of SMPIT An-Nida' Lubuklinggau. The online learning media used is WhatsApp with data collection instruments in the form of cognitive learning outcomes tests with 20 multiple choice questions. The results showed that there was a significant effect of the RQA learning model in online learning on improving student learning outcomes in Integrated Science subjects at SMPIT An-Nida' Lubuklinggau. In conclusion, the RQA learning model is effective in improving student learning outcomes online in Integrated Science subjects at SMPIT An-Nida' Lubuklinggau.
Keywords: Cognitive Learning Outcomes, Online Learning, RQA, WhatsApp
References
Akhmaliya, N. I., & Hapsari, A. I. (2016). Model Pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi 1(1), 69-80. https://doi.org/10.32528/bioma.v1i1.154
Bahri, A. (2016). Strategi Pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) pada Perkuliahan Fisiologi Hewan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Bionature, 17(2), 106-113. https://doi.org/10.35580/bionature.v17i2.2840
Bahri, A., Corebima, A. D., Amin, M., & Zubaidah, S. (2016). Potensi Strategi Problem-Based Learning (PBL) Terintegrasi Reading Questioning and Answering (RQA) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Berkemampuan Akademik Berbeda. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 49-59
http://dx.doi.org/10.17977/jps.v4i2.8182
Hasan, R., & Syatriandi, B. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri 06 Kota Bengkulu. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS III, 135-143. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/simbiosis/article/view/651
Hasan, R., Lukitasari, M., Utami, S., & Anizar, A. (2019). The Activeness, Critical, and Creative Thinking Skills of Students in the Lesson Study-Based Inquiry and Cooperative Learning. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(1), 77-84. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i1.7328
Hawasiyah, S. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Reading Questioning And Answering (RQA) Terhadap Hasil Belajar IPA Terpadu di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 24 Kota Jambi. Skripsi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
Lashari, D. A., Lisa, Y., & Julung, H. (2017). Pengaruh Model Reading Questioning Answering (RQA) terhadap Pengetahuan Metakogitif Siswa pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 2(2), 27-33. https://doi.org/10.31932/jpbio.v2i2.222
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813
Maulida, A., & Mayasari, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Reading, Questioning and Answering (RQA) terhadap Hasil Belajar Siswa tentang Sistem Koordinasi pada Manusia Kelas XI SMA PGRI di Kota Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 5(3), 99-106. https://www.jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/JPH/article/view/867/366
Maulida, F., Yusrizal, Y., & Melvina, M. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), 77-86. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-fisika/article/view/2168
Murni, M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) tentang Sistem Koordinasi pada Manusia terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPA SMA PGRI di Kota Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 4(3), 140-148. https://doi.org/10.33654/jph.v4i3.435
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 3(1), 123-144. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/1347
Nuzulah, D. F., & Budijastuti, W. (2018). Validitas Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Model Reading, Questioning and Answering (RQA) Materi Invertebrata untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. BioEdu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(1), 38-44. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/26247
Saputri, W. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahahasiswa Calon Guru Berkemampuan Akademik Bawah dengan Model Pembelajaran RQA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(2), 79-90. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v5i2.4206
Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang Prestasi Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115-123. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
Tasa, T. R., Karim, S. A., & Mangesa, R. T. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) di Masa Pandemi COVID-19 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di SMK Negeri 7 Bulukumba. Jurnal MediaTIK, 4(3), 137-142. https://doi.org/10.26858/jmtik.v4i3.23791
Thalib, M., Corebima, A. D., & Ghofur, A. (2017). Comparison on Critical Thinking Skill and Cognitive Learning Outcome among Students of X Grade with High and Low Academic Ability in Ternate Through Reading Questioning Answering (RQA) Strategy. Jurnal Pendidikan Sains, 5(1), 26-31. http://dx.doi.org/10.17977/jps.v5i1.9018