Pengaruh Science Comic terhadap Hasil Belajar Siswa

  • Desi Kurniawati Program Studi Pendidikan Biologi, IKIP PGRI Jember
  • Ismul Mauludin Al Habib Program Studi Pendidikan Biologi, IKIP PGRI Jember
  • Dwi Sucianingtyas Sukamto Program Studi Pendidikan Biologi, IKIP PGRI Jember

Abstract

This research aims to determine the content of comic science on the learning outcomes of class VIII students on human circulatory system material in SMP Negeri 7 Jember. The design of this study is Nonequivalent Control Group Design. The sampling technique in this research was purposive sampling technique. The sample chosen by the researcher was class VIII D as the experimental class, 37 students and class VIII E as the physical control class of 35 students. The instrument of this research is a test using 10 valid questions. The technique of analyzing the experimental and class classes using non-parametric statistical tests, namely the Wilcoxon test which is calculated by the SPSS 24 application, obtained a significance of 0.00 less than 0.05. The average score of post-test in experimental class was 85.37 out of 37 students while in the control class was 69 out of 35 students. The average N-gain results was 0.77 from 37 students in the experimental class and in the control class was  0.69 from 35 students. From the results of the study, it can be concluded that science comic influences the learning outcomes of eighth grade students on human circulatory system material in SMP Negeri 7 Jember. Keywords: knowledge comics, learning outcomes, circulatory system  

References

Emda, A. (2011). Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran Biologi di Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12 (1)

Daryanto, (2015). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Hastuti, A.A, Dewi Mustikaningtyas, dan Arif Widiyatmoko. (2014). Pengembangan LKS Berbasis Education Game Pada Tema Rokok dan Kesehatan. Jurnal Unnes Science Education, 3 (3)

Kinasih, Y.F. (2011). Pengaruh Pendekatan Contextual Theaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada KonsepStruktur dan Fungsi Tubuh Tumbuhan (Skripsi). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Nisa, K. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Dengan Analogi Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Konsep Sistem Peredaran Darah (Skripsi). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Purnama, U.B, Mulyanto, dan Deni Tri Ardianto. (2015). Penggunaan Media Komik Digital dan Gambar Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar IPA Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Teknodika, 13 (2)

Rohman, A. (2015). Perbandingan Konsep Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Kurikulum 2013 (Kajian Standar Isi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Jenjang SMP) (Tesis). Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Silalahi, D.W. (2015). Penggunaan Media Komik Dalam pembelajaran Biologi Untuk Meningkat Hasil Belajar Kognitif dan afektif siswa kela VII. Prosiding Seminar Nasional Biologi Universitas Muhammadiyah Malang.

Sudjana ,N, dan Ahmad Rivai. (2015). Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sujarweni, V.W. (2015). SPSS Untuk Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Suharso, P. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Untuk Bisnis. Jakarta: Permata Puri Media.

Wahab, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Komik Pada Materi Sistem Transportasi Makhluk Hidup untuk Menumbuhkan Minat Baca danMeningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 6 (1)

Zain, N.H. (2013). Pengembangan Komik Bahan Ajar IPA Terpadu Kelas VIII SMP Pada Tema Sistem Pencernaan Manusia dan Hubungannya dengan Kesehatan (Skripsi). Universitas Negeri Semarang.

Zaini, H. (2015). Karakteristik Kurikulum 2013 dan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jurnal Idaroh, 1 (1): 15-31.
Published
2018-12-24
How to Cite
Kurniawati, D., Al Habib, I., & Sukamto, D. (2018). Pengaruh Science Comic terhadap Hasil Belajar Siswa. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 1(2), 106-114. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i2.455
Abstract viewed = 51 times
pdf downloaded = 60 times