Perbedaan Kemampuan Literasi Sains dan Kognitif menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Group Investigation

  • M. Arifky Pratama MTsN 1 BENGKULU SELATAN
  • Zannatun Na’imah MIN 2 Bengkulu Selatan
  • Iin Permatasari MTsN 1 Bengkulu Selatan
  • Indra Indra MTsN 1 Bengkulu Selatan
  • Yetri Pitriani MTsN 1 Bengkulu Selatan

Abstract

This study aims to determine differences in scientific and cognitive literacy skills using jigsaw cooperative learning and Group Investigation. This type of research is a quasi-experimental research (Quasi Experiment). By using research design Non-Randomized Control-Group Pretest-Posttest Design. The sample of this study was 54 students who were divided into 3 groups, namely the experimental group using Jigsaw learning type, Group Investigation type learning and the control group. The data analysis technique used to test the hypothesis in this study used ANOVA. The results showed that the Group Investigation learning model was better in improving students' scientific literacy skills than the Jigsaw and Conventional learning models. Statistical tests show that there is a significant difference between students' scientific and cognitive literacy skills in integrated science subjects using the Jigsaw, Group Investigation and Conventional Cooperative models with a significance value of 0.000, meaning that the difference is very significant.

 

Keywords: Cognitive, Group Investigation, Jigsaw, Scientific Literacy

References

Berlian, M., Deswanti, R., Syafaren, A., & Putri, R. A. (2022). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Pada Pembelajaran IPA Di SMP Negeri 02 Rumbio Jaya. Bedelau: Journal of Education and Learning, 3(2), 84-93.

Dewantaria, N., & Singgihb, S. (2020). PENERAPAN LITERASI SAINS DALAM PEMBELAJARAN IPA. Indonesian Journal of Natural Science Education, 3(2), 366-371.

Fadliyani, F., Muhibbuddin, M., & Sarong, M. A. (2018). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Konsep Sistem Pencernaan Makanan Manusia Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Sakti Kabupaten Pidie. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 2(1), 17-22.

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108-116.

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., ... & Ndraha, L. D. M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325-332.

Kahar, M. S., Anwar, Z., & Murpri, D. K. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap peningkatan hasil belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 279-295.

Khair, B. N., & Syazali, M. (2023). Identifikasi Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar IPA pada Peserta Didik. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 220-228.

Mijaya, N. P. A. P., Sudiatmika, A. A. I. A. R., & Selamet, K. (2019). Profil literasi sains siswa smp melalui model pembelajaran levels of inquiry. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 161-171.

Nisa, A., Lestari, N., & Sedijani, P. (2018). Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Numbered Head Together (Nht) Berbantuan Media Audio-Visual Terhadap Hasil Belajar Ipa Biologi Siswa Di Smp Negeri 3 Mataram Tahun Ajaran 2016/2017. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 1, No. 1, Pp. 81-86).

Nur, A. S., & Palobo, M. (2018). Profil kemampuan pemecahan masalah matematika siswa ditinjau dari perbedaan gaya kognitif dan gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 139-148.
Pardede, N. Perbandingan Model Pembelajaran Jigsaw (Tim Ahli) Dengan Model Pembelajaran Cooperative Type Group Investigation (Gi) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Pada Materi Bank Di Kelas X Ma Syekh Ahmad Basyir Parsariran.

Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya literasi sains pada pembelajaran IPA SMP abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24-29.

Putri, F., Ahda, Y., & Putri, D. H. (2019). Comparison of Jigsaw Cooperative Learning Models and One Stay and The Others Stray and the Beginning Ability Towards Biology Students Competency in Class XI of SMAN 3 Bukittinggi. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 13(1), 124-134.

Riny, M., & Safrul, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran STAD Menggunakan Powerpoint Interaktif terhadap Kemampuan Kognitif Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8666-8674.

Rohana, R., Asrial, A., & Zurweni, Z. (2020). Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Berdasarkan Instrumen Scientific Literacy Assessments (SLA). BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2), 176-185.

Rohmaya, N. (2022). Peningkatan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran IPA Berbasis Socioscientific Issues (SSI). Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 107-117.

Sanjaya, J. P., & Maunah, B. (2023). Pengunaan Metode Problem Solving Dalam Meningkatkan Aspek Kognitif Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran IPS. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 3(2), 33-45.

Sari, I. K. W. (2020). Analisis kemampuan kognitif dalam pembelajaran IPA SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 145-152.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Sukardi. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan
Praktiknya. Bumi Aksara. Jakarta.

Suparya, I. K., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Rendahnya Literasi Sains: Faktor Penyebab Dan Alternatif Solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153-166.

Susilawati, S., Jamaluddin, J., & Bachtiar, I. (2018, June). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Berbantuan Multimedia dan Kemampuan Akademik Terhadap Literasi Sains Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Mataram. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 1, No. 1, pp. 595-601).

Taofiq, M., Setiadi, D., & Hadiprayitno, G. (2018, June). Analisis Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri dan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Sains Biologi Ditinjau Dari Kemampuan Akademik yang Berbeda di SMAN 1 Kayangan. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 1, No. 1, pp. 549-555).

Wahyulianto, E., Mila, H., & Santoso, S. (2019, October). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Number Head Together (NHT), Think Pair Share (TPS) dan Jigsaw Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa di SMPN 21 Bengkulu Utara. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).

Wardani, A. N. K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Kelas X Konsep Jamur (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Wijaya, D. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa Sma Perguruan Kristen Hosana Medan Dengan Instrumen Test Of Scientific Literacy Skills (Tosls).
Published
2023-06-30
Abstract viewed = 83 times
PDF downloaded = 69 times