Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Peserta Didik pada Materi Genetika melalui Model Cooperative Learning Tipe Peer Tutoring

  • M. Zainuddin MAN Insan Cendekia OKI
  • Sri Wardhani Universitas Muhammadiyah Palembang
  • Saleh Hidayat Universitas Muhammadiyah Palembang

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes and scientific attitudes of class XII students of MAN Cendekiawan OKI by using the Peer Tutoring Type Cooperative Learning model through Classroom Action Research which includes the stages of planning, implementing, observing and reflecting. This research method is quantitative. The data obtained will be analyzed using the SPSS calculation application. The results showed that there was an increase in student learning outcomes and scientific attitudes, where at the end of the cycle the learning outcomes in the knowledge domain reached 95.8% (average score 89.17) and students' scientific attitudes also experienced an increase in indicators. Honest attitude is 3.84 (very good), 3.83 (very good) for cooperation and 3.77 (very good) for self-confidence. In conclusion, the application of the Peer Tutoring Type Cooperative Learning model can improve learning outcomes and scientific attitudes of class XII students of MAN Cendekiawan OKI.

 

Keywords: Learning Outcomes, Peer Tutoring Cooperative Learning Model, Scientific Attitude

References

Arikunto, S. (1988). Pengelolaan Peserta didik & Kelas (Sebuah Pendekatan Evaluatif). Jakarta: W. Rajawali

Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(2), 182-189. https://media.neliti.com/media/publications/106879-ID-meningkatkan-percaya-diri-siswa-melalui.pdf

Aunurrahman, A. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Djamarah, S. B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif (Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis). Jakarta: Rineka Cipta

Fadhilah, N., Haryono, H., & Utomo, S. B. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Peer Tutoring dilengkapi Lingkaran Hidrokarbon untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu dan Prestasi Belajar Kimia pada Materi Pokok Hidrokarbon Peserta Didik Kelas X-6 SMA N 3 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(4), 51-57. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/2769

Falchikov, N. (2001). Learning Together Peer tutoring in Higher Education. London and New York: Routledge Falmer

Fransiska, R. (2022). Peran Guru Kelas dalam Mengatasi Kesulitan Interaksi Sosial pada Siswa SDN 120 Bengkulu Utara. Skripsi. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno, Bengkulu

Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara

Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya

Nova, Z., Skovierova, H., Strnadel, J., Halasova, E., & Calkovska, A. (2020). Short-Term Versus Long-Term Culture of A549 Cells for Evaluating the Effects of Lipopolysaccharide on Oxidative Stress, Surfactant Proteins and Cathelicidin LL-37. Int J Mol Sci, 21(3), 1-17. 10.3390/ijms21031148

Reziyustikha, L. (2017). Pembelajaran Kooperatif dengan Pendekatan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Kuliah Aljabar Linear Peserta Didik Informatika Belitung. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 3(2), 97-102. https://doi.org/10.37058/jp3m.v3i2.260

Rohwati, M. (2012). Penggunaan Education Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. JPII, 1(1), 75-81. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2017

Rusman, R. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers

Suwastini, N. M. S., Agung, A. A. G., & Sujana, I. W. (2022). LKPD sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik dalam Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311-320. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.48304

Tetiwar, J., & Appulembang, O. D. (2018). Penerapan Metode Peer Tutoring untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Perkalian Bersusun pada Siswa Kelas III SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(3), 302-308. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/download/1818/971

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif. Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu
Published
2023-08-26
Abstract viewed = 65 times
pdf downloaded = 62 times