Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Peserta Didik pada Materi Genetika melalui Model Cooperative Learning Tipe Peer Tutoring
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes and scientific attitudes of class XII students of MAN Cendekiawan OKI by using the Peer Tutoring Type Cooperative Learning model through Classroom Action Research which includes the stages of planning, implementing, observing and reflecting. This research method is quantitative. The data obtained will be analyzed using the SPSS calculation application. The results showed that there was an increase in student learning outcomes and scientific attitudes, where at the end of the cycle the learning outcomes in the knowledge domain reached 95.8% (average score 89.17) and students' scientific attitudes also experienced an increase in indicators. Honest attitude is 3.84 (very good), 3.83 (very good) for cooperation and 3.77 (very good) for self-confidence. In conclusion, the application of the Peer Tutoring Type Cooperative Learning model can improve learning outcomes and scientific attitudes of class XII students of MAN Cendekiawan OKI.
Keywords: Learning Outcomes, Peer Tutoring Cooperative Learning Model, Scientific Attitude
References
Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(2), 182-189. https://media.neliti.com/media/publications/106879-ID-meningkatkan-percaya-diri-siswa-melalui.pdf
Aunurrahman, A. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Djamarah, S. B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif (Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis). Jakarta: Rineka Cipta
Fadhilah, N., Haryono, H., & Utomo, S. B. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Peer Tutoring dilengkapi Lingkaran Hidrokarbon untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu dan Prestasi Belajar Kimia pada Materi Pokok Hidrokarbon Peserta Didik Kelas X-6 SMA N 3 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(4), 51-57. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/2769
Falchikov, N. (2001). Learning Together Peer tutoring in Higher Education. London and New York: Routledge Falmer
Fransiska, R. (2022). Peran Guru Kelas dalam Mengatasi Kesulitan Interaksi Sosial pada Siswa SDN 120 Bengkulu Utara. Skripsi. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno, Bengkulu
Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara
Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Nova, Z., Skovierova, H., Strnadel, J., Halasova, E., & Calkovska, A. (2020). Short-Term Versus Long-Term Culture of A549 Cells for Evaluating the Effects of Lipopolysaccharide on Oxidative Stress, Surfactant Proteins and Cathelicidin LL-37. Int J Mol Sci, 21(3), 1-17. 10.3390/ijms21031148
Reziyustikha, L. (2017). Pembelajaran Kooperatif dengan Pendekatan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Kuliah Aljabar Linear Peserta Didik Informatika Belitung. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 3(2), 97-102. https://doi.org/10.37058/jp3m.v3i2.260
Rohwati, M. (2012). Penggunaan Education Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. JPII, 1(1), 75-81. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2017
Rusman, R. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers
Suwastini, N. M. S., Agung, A. A. G., & Sujana, I. W. (2022). LKPD sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik dalam Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311-320. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.48304
Tetiwar, J., & Appulembang, O. D. (2018). Penerapan Metode Peer Tutoring untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Perkalian Bersusun pada Siswa Kelas III SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(3), 302-308. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/download/1818/971
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif. Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu