Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigasi (GI) Berbasis Sigil Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X IPA SMA
Abstract
This research aims to determine the effect of the sigil-based investigative group (GI) type cooperative learning model on the learning motivation of class X Science students at SMA Negeri 6 Seluma Regency. This research method uses a quasi-experimental design with a research design in the form of a Non-Randomized Control-Group Pretest-Posttest Design. The data analysis technique for this research uses the One-Sample Kolmogorov-Smirnov normality test, which is then tested for homogeneity using Levene Statistics. After it is known that the data is normally distributed and homogeneous, a data analysis test is carried out using the T test. The research results show that the p-value obtained is of 0.000. In conclusion, there is an influence of the sigil-based investigative group (GI) type cooperative learning model on the learning motivation of class X Science students at SMA Negeri 6 Seluma Regency.
Keywords: Investigation Group, Learning Motivation, Sigil
References
Alfitria, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Segitiga dan Segiempat Kelas VII Di SMP Negeri 1 Pakusari Jember Tahun Pelajaran 2021/2022. Thesis. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Jember
Bate’e, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika SD Negeri 4 Idanogawo. Jurnal Bina Gogik 2(1), 25-37. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1277653
Bilatu, N, Rede, A & Puspitasari, I. D. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Invesitigasi Kelompok Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SD Inpres 2 Tondo. E-Jurnal Mitra Sains, 6(2), 192-201. https://doi.org/10.22487/mitrasains.v4i3.247
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93-106. https://media.neliti.com/media/publications/287718-kedudukan-motivasi-belajar-siswa-dalam-p-afe5171c.pdf
Faizzah, U. N, Indrawati, I,m & Budiarso, A. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran GI-GI (Group Investigation-Guided Inquiry) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Pancasakti Science Education Journal PSEJ 7(1), 1-8. https://www.scienceedujournal.org/index.php/PSEJ/article/view/133
Hung Lin, M, Chen, H. C & Liu, K. S. (2017). A Study of the Effects of Digital Learning on Learning Motivation and Learning Outcome. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(7), 3553-3564. https://www.ejmste.com/article/a-study-of-the-effects-of-digital-learning-on-learning-motivation-and-learning-outcome-4843&hl=id&sl=en&tl=id&client=srp&prev=search
Laila, N, Hariyono, H., & Sumarmi, S. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(2), 123-129. http://dx.doi.org/10.17977/um022v1i22016p123
Oktaviani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 5(2). 216-232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
Rahayu, B. (2019). Pengaruh Group Investigation Berbasis Sigil dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 12-18. http://dx.doi.org/10.17977/um052v11i1p11-18
Rulianto, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPS Sejarah pada Siswa Kelas VIII B SMP PGRI 4 Denpasar Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Santiaji Pendidikan, 8(1) 71-80. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/jsp/article/view/165/157
Suriono, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Strategi Jigsaw dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Fikih Materi Haji di Kelas VIII MTs. Negeri Hamparan Perak. Thesis. Pascasarjana UIN Medan, Medan
Tobing, H. E. L, Somakim, S., & Susanti, E. (2020). The Use of Electronic Modules Designed Using Sigil in Learning the Distance in Geometry. Advances in SocialScience, Education and Humanities Research, 513, 640–647. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201230.175
UUSISDIKNAS. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.
Ula, M., Susilo, G., & Permastasari, B. I. (2021). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Berbasis Sigil pada Materi Induksi Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika) 7(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v7i1.11286
Uno, B., & Nurdin, N. (2017). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Widiarsa, P., Candiasa, M., & Natajaya, N. (2014). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Biologi Siswa SMA Negeri 2 Banjar. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi Pendidikan, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.23887/japi.v5i1.1181
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Relevansinya dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 127-266. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/jurnalPenelitian/article/view/3489/pdf
Copyright (c) 2023 BIOEDUSAINS:Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.