Penggunaan Active Learning Tipe Card Sort Terhadap Hasil Belajar Biologi
Abstract
This research aims to determine the effect of using card sort type active learning on Biology learning outcomes for class X SMA N 1 Palembayan students. This type of research uses a quassy experiment. The population in this study was 60 students. Sampling was carried out using a purposive sampling technique so that class X.1 was obtained as the experimental class and X.2 as the control class. The research instrument is an objective test consisting of 35 questions. The research results show that the data processing of the final test results is calculated using the t-test with the test criteria of accepting Ho if tcount<ttable and accepting H1 if tcount>ttable. From data analysis, it is obtained that tcount= 2.07 and ttable for the 1-α probability is 1.68, because tcount > ttable. In conclusion, there is a significant positive influence from the use of card sort type active learning on Biology learning outcomes for class X SMA N 1 Palembayan students.
Keywords: Biology Learning Results, Use of Card Sort Type Active Learning
References
Mardicko, A. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 5482–5492.
Meillynia, B. V., Sulistiani, K. R., & Sulistiono, M. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Active Learning Tipe Card Sort Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas X Ma An-Nur Bululawang. Jurnal Pendidikan Islam, 7, 1.
Novitasari, A. E., & Rezania, V. (2022). The Influence of Card Sort Type Active Learning Strategy on Interests and Responses of Elementary School Students. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(3), 4291–4302. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1855
Nurhaedah, N., Djaga, S., Nursiah, S., Khaerunnisa, K., & Bahar, B. (2021). Pengaruh Pembelajaran Aktif Tipe Card Sort Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SD Di Kota Makassar. Publikasi Pendidikan, 11(3), 263–272.
Pisesa, D., & Akrom, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Card Sort Terhadap Hasil Belajar Tematik Pada Tema Keluargaku Sub Tema Keluarga Besarku. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 6(02), 105. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v6i02.2494
Rosmiaty, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan menggunakan pendekatan Pembelajaran Aktif yang Menggunakan Kartu Sortir (card-sort) di SMAN 12 Makassar. Jurnal Galeri Pendidikan, 1(1), 75–86.
Sabil, N. F., & Diantoro, F. (2021). Sistem Pendidikan Nasional Di Pondok Pesantren. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Islam, 19(2), 209–230. https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/alislah/article/view/2134
Sirait, S. G., & Simamora, S. (2020). Analisis Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Mencakup Bab IV Pasal 5 Mengenai Hak Dan Kewajiban Warga Negara, Orang Tua Dan Pemerintah. Visi Ilmu Sosial Dan Humaniora (VISH), 1(1), 82–88.
Subhan, A., & Jauhari, I. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Aktif Tipe Card sort Dengan Simulasi PhET Pada Materi Lensa Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 143–150. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i2.8325
Surbakti, M., & Panjaitan, P. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Biologi dengan Metode Kooperatif di Prodi Pend. Fisika FKIP UHN Medan. Jurnal Visi Eksakta, 1(1), 63–78. https://doi.org/10.51622/eksakta.v1i1.49
Syafriani, Y., Ramadhani, S., Harahap, F. A., Zuraira, T., & Sari Fadilla, A. (2022). Peran dan Tugas Guru dalam Manajemen Kurikulum. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 572–575. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2752
Yulizar, Y. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Kartu Sortir untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa di SMA Negeri 2 Tanjung Raja. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 676.
Yusuf, M., & Syurgawi, A. (2020). Konsep Dasar Pembelajaran. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(1), 21–29. https://doi.org/10.55623/au.v1i1.3
Zuina, M. N., Hosnan, M., & Taufik, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Card Sort Terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas IV. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9, 378–387.
Copyright (c) 2024 Desaiana Desiana, Elijonnahdi Elijonnahdi, Hidayati Suhaili, Titi Sartini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.