Motivasi Pemilihan Lintas Minat Biologi pada Siswa Jurusan Ilmu Sosial

  • Yendrita Yendrita STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Elijonnahdi Elijonnahdi STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Rian Utary Anggraini STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh

Abstract

This study aims to determine the level of motivation of students majoring in Social Sciences (IS) in SMA N I Suliki District in choosing Biology cross-interests. Method, this research is quantitative with quantitative descriptive approach. Samples were taken by total sampling technique. The subjects in this study were all grade X students majoring in IS N NI High School in Suliki District who chose cross biology interest totaling 126 people, the data analysis technique was a percentage technique. The results of data analysis showed IS majoring students at SMAN 1 Kec. Suliki chose biology interest based on intrinsic motivation of 70.48% (good) and based on extrinsic motivation of 62.75% (good). Conclusion, the motivation of students majoring in Social Sciences (IS) in choosing cross-interests of biology both intrinsically and extrinsically is good.

Keywords: social sciences, intrinsic motivation, extrinsic, cross biological Interests

References

Ade M., Hertien R.,R, K. & Adi, S.,Y. (2014). Motivasi Siswa Kelompok Peminatan Ilmu-Ilmu Sosial Terhadap Pelajaran Biologi Sebagai Mata Pelajaran Lintas Minat. Jurnal. Bandung: Program Studi Biologi Universitas Pendidikan Indonesia

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Gilarso, T. (2008). Pengantar Ilmu Ekonomi Makro. Yogyakarta: Penerbit Kanisius

Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah, B. U., Mohamad, N., I, & Dewi. 2012. Belajar dengan Pendekatan Pailkem. Jakarta: Bumi Aksara

Jumiati, A. (2012). Tinjauan Penggunaan Sepuluh Keterampilan Dasar Guru dalam Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Sungai Geringging. Skripsi tidak diterbitkan. Bukittinggi: STKIP Ahlussunnah

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia

Riduwan. (2011). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta

Roszandi, D. (2017). Angka Pengangguran Menurun pada Februari 2017 TEMPO.CO.

Sardiman, A.,M. (2010). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Subana. (2005). Dasar-dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: Pustaka Setia
Published
2019-12-17
How to Cite
Yendrita, Y., Elijonnahdi, E., & Anggraini, R. (2019). Motivasi Pemilihan Lintas Minat Biologi pada Siswa Jurusan Ilmu Sosial. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 2(2), 104-110. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/bioedusains.v2i2.901
Abstract viewed = 69 times
pdf downloaded = 64 times