Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa pada Praktikum Biologi Lingkungan Materi Bioindikator Pencemaran Air
Abstract
This research aims to understand skills in the science process in the environmental biology practicum on water pollution bioindicator material. This research method is a qualitative research method that involves descriptive analysis. The research results show that the order of indicator percentages from largest to smallest is, a) observations of 89%; b) classification of 87%; c) interpretation of 86%; d) communication of 83%; e) prediction of 78%; f) asking questions of 76%; g) hypothesizing of 69%; h) using tools and materials of 67%; i) applying the concept of 66%; j) planning an experiment of 63%. The conclusion of this research is that all PPP indicators appear in practicum.
Keywords: Biology, KPS, Practicum
References
Aryani, I., & Nugroho, P. A. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Schoology pada Matakuliah Praktikum Biologi Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa di Era Pandemi Covid-19. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(2), 145–155. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.25053
Atmojo, I. R. W., Saputri, D. Y., & Wicaksono, P. D. (2023). Analisis Aktivitas Pembelajaran yang Memfasilitasi Keterampilan Proses Sains Dasar pada Buku Tematik Tema Selalu Berhemat Energi Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 131–135. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/78724
Effendi, E., Sinensis, A. R., Widayanti, W., & Firdaus, T. (2021). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika STKIP Nurul Huda pada Mata Kuliah Optika. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 5(1), 21–26. https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i1.1000
Hamidah, A. (2022). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Praktikum Fisiologi Hewan. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 5(1), 295–303. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v5i1.3590
Hartati, H., Azmin, N., Nasir, M., & Andang, A. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Biologi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5795–5799. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1190
Makin, M. P. F. R., Wiguna, A. G., & Welsiana, W. (2023). Pelatihan Penerapan Teknologi Mikroskop Digital Untuk Pembelajaran Berbasis Praktikum di SMA Negeri Taekas. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia, 4(2), 117-125. https://doi.org/10.36596/jpkmi.v4i2.654
Meishanti, O. P. Y. (2020). Analisis Keterlaksanaan Praktikum Biologi Terhadap Hasil Belajar Psikomotor Peserta Didik Kelas XI IPA di MA Al Ihsan Tembelang Jombang. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 6(1), 24–31. https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.874
Muhammad, T., & Habibullah, H. (2024). Interpretasi Keterampilan Proses Sains pada Mata Kuliah Praktikum Mekatronika 2. Jurnal Pendidikan Elektro, 05(01), 92–100. https://doi.org/10.24036/jpte.v5i1.402
Pujiyanto, H. (2021). Metode Observasi Lingkungan dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa MTs. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(6), 749–754. https://doi.org/10.47387/jira.v2i6.143
Purnamasari, S. (2020). Pengembangan Praktikum IPA Terpadu Tipe Webbed untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 5(2), 8–15. https://doi.org/10.24905/psej.v5i2.20
Putri, W. A., Astalini, A., & Darmaji, D. (2022). Analisis Kegiatan Praktikum untuk Dapat Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2638
Rahayu, A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa pada Praktikum Dasar-Dasar Kimia Analitik. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(1), 1–10. http://dx.doi.org/10.31602/dl.v3i1.3102
Ramadhan, R., Ningsih, K., & Supartini, S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Biologi. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(2), 1061-1070. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i2.8034
Sa’adah, N., Langitasari, I., & Wijayanti, I. E. (2020). Implementasi Pendekatan Science Writing Heuristic pada Laporan Praktikum Berbasis Multipel Representasi Terhadap Kemampuan Interpretasi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 195–208. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i2.31078
Sari, M., Trisianawati, E., & Nawawi. (2021). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Calon Guru Biologi IKIP PGRI Pontianak pada Praktikum Sistematika Avertebrata. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 8(1), 19–26. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPB/index
Syafmitha, Y., Selaras, G. H., & Fadilah, M. (2024). Penerapan Penuntun Praktikum Eco-Enzyme Berbasis Project Based Learning (PjBL) Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Fase E di SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11231–11238. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.14051
Yunita, N., & Nurita, T. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa pada Pembelajaran Daring. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 9(3), 378–385. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa
Copyright (c) 2024 Dian Putri Utami, Ima Aryani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.