Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa pada Praktikum Biologi Lingkungan Materi Bioindikator Pencemaran Air

  • Dian Putri Utami Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Ima Aryani Universitas Muhammadiyah Surakarta

Abstract

This research aims to understand skills in the science process in the environmental biology practicum on water pollution bioindicator material. This research method is a qualitative research method that involves descriptive analysis. The research results show that the order of indicator percentages from largest to smallest is, a) observations of 89%; b) classification of 87%; c) interpretation of 86%; d) communication of 83%; e) prediction of 78%; f) asking questions of 76%; g) hypothesizing of 69%; h) using tools and materials of 67%; i) applying the concept of 66%; j) planning an experiment of 63%. The conclusion of this research is that all PPP indicators appear in practicum.

Keywords: Biology, KPS, Practicum

References

Al-hafidz, N. N. K., Fia, A., Zhafarah, A., & Suryanda, A. (2024). Pembelajaran Biologi Berbasis Praktikum dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa: Sebuah Kajian Korelasi: Praktikum dalam Pembelajaran Dapat Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 65–70. https://doi.org/10.54259/diajar.v3i1.2250

Aryani, I., & Nugroho, P. A. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Schoology pada Matakuliah Praktikum Biologi Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa di Era Pandemi Covid-19. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(2), 145–155. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.25053

Atmojo, I. R. W., Saputri, D. Y., & Wicaksono, P. D. (2023). Analisis Aktivitas Pembelajaran yang Memfasilitasi Keterampilan Proses Sains Dasar pada Buku Tematik Tema Selalu Berhemat Energi Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 131–135. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/78724

Effendi, E., Sinensis, A. R., Widayanti, W., & Firdaus, T. (2021). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika STKIP Nurul Huda pada Mata Kuliah Optika. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 5(1), 21–26. https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i1.1000

Hamidah, A. (2022). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Praktikum Fisiologi Hewan. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 5(1), 295–303. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v5i1.3590

Hartati, H., Azmin, N., Nasir, M., & Andang, A. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Biologi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5795–5799. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1190

Makin, M. P. F. R., Wiguna, A. G., & Welsiana, W. (2023). Pelatihan Penerapan Teknologi Mikroskop Digital Untuk Pembelajaran Berbasis Praktikum di SMA Negeri Taekas. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia, 4(2), 117-125. https://doi.org/10.36596/jpkmi.v4i2.654

Meishanti, O. P. Y. (2020). Analisis Keterlaksanaan Praktikum Biologi Terhadap Hasil Belajar Psikomotor Peserta Didik Kelas XI IPA di MA Al Ihsan Tembelang Jombang. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 6(1), 24–31. https://doi.org/10.32764/eduscope.v6i1.874

Muhammad, T., & Habibullah, H. (2024). Interpretasi Keterampilan Proses Sains pada Mata Kuliah Praktikum Mekatronika 2. Jurnal Pendidikan Elektro, 05(01), 92–100. https://doi.org/10.24036/jpte.v5i1.402

Pujiyanto, H. (2021). Metode Observasi Lingkungan dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa MTs. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(6), 749–754. https://doi.org/10.47387/jira.v2i6.143

Purnamasari, S. (2020). Pengembangan Praktikum IPA Terpadu Tipe Webbed untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 5(2), 8–15. https://doi.org/10.24905/psej.v5i2.20

Putri, W. A., Astalini, A., & Darmaji, D. (2022). Analisis Kegiatan Praktikum untuk Dapat Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2638

Rahayu, A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa pada Praktikum Dasar-Dasar Kimia Analitik. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(1), 1–10. http://dx.doi.org/10.31602/dl.v3i1.3102

Ramadhan, R., Ningsih, K., & Supartini, S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Biologi. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(2), 1061-1070. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i2.8034

Sa’adah, N., Langitasari, I., & Wijayanti, I. E. (2020). Implementasi Pendekatan Science Writing Heuristic pada Laporan Praktikum Berbasis Multipel Representasi Terhadap Kemampuan Interpretasi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 195–208. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i2.31078

Sari, M., Trisianawati, E., & Nawawi. (2021). Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Calon Guru Biologi IKIP PGRI Pontianak pada Praktikum Sistematika Avertebrata. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 8(1), 19–26. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPB/index

Syafmitha, Y., Selaras, G. H., & Fadilah, M. (2024). Penerapan Penuntun Praktikum Eco-Enzyme Berbasis Project Based Learning (PjBL) Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Fase E di SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11231–11238. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.14051

Yunita, N., & Nurita, T. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa pada Pembelajaran Daring. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 9(3), 378–385. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa
Published
2024-06-23
Abstract viewed = 3 times
pdf downloaded = 4 times