Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Sikap Keberagamaan pada Siswa

  • Laili Laili Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Eka Yanuarti Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Hendra Harmi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Asri Karolina Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to find out how the teacher strategies of the subjects Akidah Akhlak in improving student learning discipline and how the state of student learning discipline in SDIT Rabbi Radhiyyah 01 rejang lebong district. This research uses qualitative approach with field research type. Observation data collection techniques, interviews, and documentation. Data analysis includes data reduction, data presentation, verification/drawing conclusions. The results showed; First, the teacher's strategy of morality in improving student learning discipline by briefing students on the importance of enforcing discipline, teachers setting an example for students in good manners, teachers advising students to be good and teachers to sanction students who violate discipline;  Second, the student's learning discipline situation is informed if the student's low interest in learning is due to students lacking introspection, weak student punishment and low support from some parents. In conclusion, the strategies implemented by teachers in improving student discipline by providing examples, advice to be good, as well as weak student discipline conditions caused by students lacking self-introspection, weak student punishment and low support of some parents.

Keywords: Teacher Strategy, Moral Code Teachers, Learning Discipline

References

Ainurrofiq, Muhammad. (2018). Peran Guru dalam Pemanfaatan Perpustakaan Di SDN 1 Karangan Balong Ponorogo. Skipsi, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Alawiyah, F. (2013). Peran Guru dalam Kurikulum 2013. Jakara: Aspirasi.

Ali, I. M., Normawati, N., & Hilal, M. (2019). Korelasi Pelaksanaan Sholat Dhuha terhadap Konsistensi Sholat Wajib di Madrasah Aliyah Muhamammadiyan Nunu Palu. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1).

Setiawan, D. E., & Amboro, K. (2017). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Pembelajaran Sejarah Kelas X SMA N 6 Metro. SWARNADWIPA, 1(2).

Anamisa, Devie Rosa. (2015). Penerapan Metode Scoring System Untuk Penilaian Latihan Pemahaman Materi Ibadah Sholat Fardhu Dan Sunna. Proceedings Konferensi Nasional Sistem dan Informatika (KNS&I).

Aziz, Abdul. (2010). Orientasi Sistem Pendidikan Agama di Sekolah. Yogyakarta: Teras.

Is., S., S. (2017). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Disiplin belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(01), 33-42.

Danil, D. (2017). Upaya Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di Sekolah (Study Deskriptif Lapangan di Sekolah Madrasah Aliyah Cilawu Garut). Jurnal Pendidikan UNIGA, 3(1), 30-40.

Darmawan, Dadang, Deni Miharja, Roro Sri Rejeki Waluyajati, dan Erni Isnaeniah. (2020). Sikap Keberagamaan Masyarakat Menghadapi Wabah COVID-19. Religious: Jurnal Studi Agama-Agama dan Lintas Budaya. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v4i2.8596.

Fatonah, Aeni. (2015). Peningkatan Keterampilan Praktek Sholat Wajib Berjama’ah Melalui Metode Demostrasi. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 5(2)

Fitriani, Atika & Eka Yanuarti. (2019). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.29240/belajea.v3i2.527.

Ihsani, Nurul, Nina Kurniah & Anni Suprapti. (2018). Hubungan Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran dengan Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.105-110.

Kasirom, Moh. (2010). Metodologi Penelitian Kuantitatif-Kualitatif. Malang: UIN Maliki Press.

Kurniawan, Syamsul. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Malang: Madani.

Kurniawati, E. (2016). Guru Dan Motivasi Belajar Agama Anak Tuna Grahita. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 3(1), 67-76.

Laeli, W. M. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Sikap Keberagamaan Siswa Di SMP Khairul Huda Kota Serang (Doctoral dissertation, UIN SMH Banten).

Mutakin, T. Z. (2014). Penerapan Teori Pembiasaan Dalam Pembentukan Karakter Religi Siswa Di Tingkat Sekolah Dasar. Edutech, 13(3), 361-373. https://doi.org/10.17509/edutech.v13i3.3089.

Noer, A. (2017). Upaya Ekstrakurikuler Kerohanian Islam (ROHIS) dalam Meningkatkan Sikap Beragama Peserta didik di SMK Ibnu Taimiyah Pekanbaru. Jurnal Al-Thariqah, 2(01).
https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(1).645.

Nurrahmawati, R. (2016). Peran guru dalam kegiatan pembelajaran bahasa indonesia pada siswa berkesulitan belajar spesifik kelas III di sekolah dasar negeri gadingan kulon progo. Widia Ortodidaktika, 5(9), 963-972.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif & kualitatif. Bandung: CV. Alafbeta

Sutarto. (2018). Pengembangan Sikap Keberagamaan Peserta Didik. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 21-42.Pengembangan Sikap Keberagamaan Peserta Didik. https://doi.org/10.29240/jbk.v2i1.468.

Yanuarti, E. (2016). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Filsafat Idealisme. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.29240/BJPI.V1I2.108.

———. (2019). Pola Asuh Islami Orang Tua dalam Mencegah Timbulnya Perilaku LGBT Sejak Usia Dini. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 17(1), 57-80.
https://doi.org/10.21154/cendekia.v17i1.1337.
Published
2020-12-23
Abstract viewed = 167 times
pdf downloaded = 140 times

Most read articles by the same author(s)