Kemampuan Mahasiswa Menganalisis Struktur Retorika Debat pada Mata Kuliah Menyimak Komprehensif dan Kritis
Abstract
This study aims to determine the ability of students to analyze the rhetorical structure of debate in Comprehensive and Critical Listening courses. The method used in this research is descriptive qualitative. The data source in this study is the result of student analysis of the 2019 presidential and vice-presidential debates. The results show that students' ability to analyze the rhetorical structure of the 2019 Presidential and Vice Presidential debates is categorized as good, with an average score of 71.18. In conclusion, students can explore the structure of the preliminary rhetoric, the content of arguments and findings from the 2019 Presidential and Vice Presidential Candidates debate.
Keywords: Debate, Listening, Rhetoric Structure
References
Ludvianto, M., & Arifani, W. (2020). Retorika Persuasif dalam Debat Calon Presiden Indonesia 2019: Sebuah Analisis Komunikasi Performatif. J-Ika, 7(1), 41–50. https://doi.org/10.31294/kom.v7i1.8408
Omih, O. (2018). Penerapan Metode Bercerita dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat pada Siswa Kelas V SDN Panyingkiran 3 Kabupaten Sumedang. Journal of Chemical Information and Modeling, 8(1), 60–69. https://ejournal.upi.edu/index.php/mimbardiksar/article/view/7893/5011
Satria, T. G. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Melalui Pendekatan Saintifik pada Anak Kelas IV Jakarta Barat. Jurnal PGSD, 10(2), 114–120. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.2.114-120
Simarmata, M. Y., & Sulastri, S. (2018). Pengaruh Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Debat dalam Mata Kuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 49–62. http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v7i1.826
Supartini, T. A., Pudyaningtyas, A. R., & Dewi, N. K. (2019). Mengembangkan Keterampilan Menyimak Melalui Kegiatan Bercerita dengan Big Book pada Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 7(2), 113. https://doi.org/10.20961/kc.v7i2.36369
Wijayanto, P. A., Utaya, S., & Amirudin, A. (2017). Efektivitas Metode Debat Aktif dan Strategi Penerapannya dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Geografi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2(1), 99–116. https://doi.org/10.24832/jpnk.v2i1.586