Penguasaan Morfologi dalam Menulis Artikel Populer

  • Olin Nita STKIP Yayasan Abdi Pendidikan

Abstract

This study aims to describe the mastery of morphology in writing popular articles. This research uses a quantitative approach with the correlation method. The sample of this study was the students of the Indonesian Language and Literature Study Program STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh Foundation in 2016, amounting to 13 people. The results of the study, 1) mastery of student morphology in general is in the range of 86-95% with excellent qualifications, 2) popular article writing skills in general students are in the range of 76-85% with good qualifications, 3) the relationship of morphology mastery with writing skills popular student articles with r values ​​of 0.5738. After being analyzed with the t-test formula, the value of tcount> ttable is 2.2155> 1.812 with dk n-2 (12-2 = 10) and a significance level of 0.05 or 95%. Conclusion, there is a significant relationship between the mastery of morphology to the skills of writing popular articles

Keywords: Morphology, Skills, Popular Article Writing.

References

Agustin, Y. (2015). Penguasaan Tata Bahasa dalam Berfikir Logika serta Kemampuan Menulis Artikel Ilmiah. Ilmia Pendidikan, 2(2), 123-132

Hariyadi & Muhammad, L. (2018). Hubungan Penguasaan Ragam Bahasa Indonesia Standar dengan Keterampilan Menulis Artikel Ilmiah. Pendidikan Bahasa, 7(1), 25-35

Hilaliyah, T. (2018). Pengguasan Kosakata dan Kecerdasan Interpersonal dengan Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Membaca. 3(2), 157-168

Puspitasari. (2017). Hubungan Kemampuan Berfikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 249-258.

Sari, Y. (2018). Hubungan Keterampialn Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa X SMKN 3 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 7(3), 446-453

Setyowati, & Ilma, D. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Marfologi dalam Laporan Observasi Siswa, Bindo Sastra. 3(1), 1-13

Yusni. (2015). Hubungan Antara Pengguasaan Kosakata dan Struktur Kalimat Bahasa Indonesia dengan Keterampilan Menulis Argumentasi Siswa Kelas X SMA N 6 Palopo. Onoma (Pendidikan, Bahasa dan Sastra), 5(2), 455-550
Published
2020-06-20
How to Cite
Nita, O. (2020). Penguasaan Morfologi dalam Menulis Artikel Populer. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 3(2), 298-307. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i2.1100
Abstract viewed = 4 times
pdf downloaded = 7 times