Korelasi Kebiasaan Membaca dengan Membaca Pemahaman

  • Olin Nita Universitas Bunghatta
  • Ineng Naini Universitas Bunghatta

Abstract

This study aims to determine the relationship between reading habits and students' reading comprehension. The method used is quantitative research through a correlation approach. Sampling was carried out using the theory of Non-Probability Sampling with the Sampling technique. The research instrument used questionnaires and multiple-type objective tests. The study results show that the students' reading habits are categorized as special, with an average score of 80, at the mastery level of 76-85%. Students' reading comprehension results are classified as good, with an average count of 73, which is on a scale of 66-75%. The tcount obtained is 2.36 and ttable 2.056. In conclusion, there is a relationship between reading habits and reading comprehension of students of the Indonesian Language Education study program who take the Reading Skills course at Bung Hatta University.

Keywords: Reading Habit, Reading Comprehension

References

Afrianti, M. N., & Marlina, M. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Strategi Probing-Prompting bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Basicedu, 5(1), 272–279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.653

Amna, F. A., & Zakaria, R. (2018). Kontribusi Minat Baca dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi. Menara Ilmu, 12(6), 77–88. http://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/download/833/744

Andanik, R. T., & Fitrianawati, M. (2019). Pengaruh Keterampilan Membaca Pemahaman terhadap Kemampuan Pemecahan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 2(2), 40–46. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v2i2.836

Arianti, R. (2017). Petunjuk Praktis Teknik Menulis Bahasa Indonesia. Padang: Berkah Prima

Burohman, T. H., Nurulanningsih, N., & Milawasri, F. A. (2020). Korelasi antara Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Menulis Teks Anekdot pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Talang Kelapa. Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 1(1), 29–39. http://dx.doi.org/10.36767%2Fdidactique.v1i1.603

Haryadi, R. N. (2020). Pengaruh Kebiasaan Membaca terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris SMA Negeri 99 Jakarta. Jurnal Manajemen Bisnis dan Keuangan, 1(2), 14–30. https://doi.org/10.51805/jmbk.v1i2.15

Kholiq, A., & Luthfiyati, D. (2018). Tingkat Membaca Pemahaman Siswa SMAN 1 Bluluk Lamongan. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 1–11. https://core.ac.uk/download/pdf/229020759.pdf

Mualimah, E. N., & Usmaedi, U. (2018). Pengaruh Kebiasaan Membaca terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Kubanglaban. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 43–54. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i1.2459

Persadha, D. A. K. (2018). Hubungan Kemampuan Membaca dan Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa. Ar-Risalah, 16(1), 51–62. http://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/arrisalah/article/view/143/169

Prakarti, N. A. A., Suryanda, A., & Wulaningsih, R. D. (2018). Hubungan Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA di Jakarta Timur. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 7(2), 161–171. https://doi.org/10.26877/bioma.v7i2.2804

Rahayu, E. P. (2020). Korelasi antara Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik SMK Muhammadiyah Tawang Rejo. Seulas Pinang: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 26–31. https://doi.org/10.30599/spbs.v2i1.819

Rahayu, R. (2018). Korelasi Antara Minat Baca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Mahasiswa PBSI FKIP Universitas Syiah Kuala. Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 103–109. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JLB/article/view/12180/9454

Risnayati, C. (2020). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Menggunakan Teknik Klos. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 107–124. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v2i1.651

Sakinah, Arianti, R., & Putri, D. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Kompleks melalui Model Take and Give pada Siswa Kelas X TKJ SMK Pemdes Ujungbatu. Jurnal AKRAB JUARA, 6(1), 190–202. https://akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/1363/1191

Tantri, A. A. S. (2016). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Acarya Pustaka, 2(1), 1–29. http://dx.doi.org/10.23887/ap.v2i1.10096

Viora, D. (2017). Kontribusi Minat Baca terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kuok Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Pendidikan Rokania, 2(2), 152–163. https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/30/3

Widayati, M., Suwarto, S., & Fajarwati, N. (2019). Hubungan Kebiasaan Menyimak Berita dan Membaca Berita dengan Kemampuan Menulis Berita di Media Blog pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan, 28(3), 273–280. https://doi.org/10.32585/jp.v28i3.488
Published
2021-11-20
How to Cite
Nita, O., & Naini, I. (2021). Korelasi Kebiasaan Membaca dengan Membaca Pemahaman. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 5(1), 83-94. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v5i1.2963
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times