Kevalidan Kamus Fisika Bergambar Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa

Authors

  • Ilma Indriani Universitas PGRI Silampari
  • Wahyu Arini Universitas PGRI Silampari
  • Ovilia Putri Utami Gumay Universitas PGRI Silampari

DOI:

https://doi.org/10.31539/w4c8d723

Abstract

Abstract: The aim of this research is to determine the feasibility of the illustrated physics dictionary that was developed. This type of research uses the Research and Development (R&D) method, with a 4D development model consisting of: Define, Design, Develop, and Disseminate. The subjects of this study were 25 students from class XI IIS 1 at SMA N Muara Lakitan. The illustrated physics dictionary was validated by media experts, language experts, and subject matter experts. The validation score from the media expert was 38, which falls under the "very good" category. The validation score from the language expert was 46, also categorized as "very good," and the validation score from the subject matter expert was 46, likewise in the "very good" category.

Keywords: Validity, Physics Dictionary, Learning Resource

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.

Almahdali, H., Pane, E. P., Rukmana, A. Y., Nasution, A. K. P., Jannah, L. U., Razilu, Z., & Yanto, A. (2023). New Technologies in Teaching and Learning. Get Press Indonesia.

Fitria, Z., Amdal, A. D., & Syaripah, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Ilustratif Bermuatan Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Matematika SDN 01 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup). http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/1562

Hanifah, D. P., Wibowo, S., Wardani, K. D. K. A., Budiyono, A., Pratama, M. P., Sari, M. N., & Maliki, R. Z. (2023). Teori dan Prinsip pengembangan Media Pembelajaran. Pradina Pustaka.

Indriani, I., Arini, W., & Gumay, O. P. U. (2024). Pengembangan Kamus Fisika Bergambar Sebagai Sumber Belajar Mandiri untuk Mengukur Minat dan Respon Siswa SMA N Muara Lakitan. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Eksakta, 4(1), 81-87. https://doi.org/10.47134/trilogi.v4i1.167

Khoeriyah, Y. (2013). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Antara Penggunaan Buku Teks Denganbuku Lembar Kerja Siswa (Lks) Pada Pembelajaran Ips (Doctoral Dissertation, Iain Syekh Nurjati Cirebon).Https://Repository.Syekhnurjati.Ac.Id/846/

Kusuma, D. (2018). Analisis keterbacaan buku teks fisika SMK kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 1(1), 14-21. https://doi.org/10.52188/jpfs.v1i1.59

Muliawan, A., Satria, E., Taba, H. H. T., Siregar, J., Yani, A., Nugraha, A. S. A., & Widyastuti, H. (2021). Fisika Terapan. Zahir Publishing.

Oktrisma, & Rahmayani, 2020) Meta-Analisis Pengaruh Bahan Ajar Terintegrasi Pendidikan Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 6(2). 128-135. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jppf/article/download/108694/

Putri, D. R., & Harahap, A. Y. (2023). Pengembangan Sumber Belajar Fisika Berbasis Media Visual untuk Pembelajaran Mandiri. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 14(1), 75–83. https://doi.org/10.21009/jips.v14i1.1472

Prasetyo, A. R., & Lestari, R. (2022). Penerapan model 4D Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 11(1), 50–60. https://doi.org/10.21009/jtp.v11i1.3488

Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Sari, F. M., & Wibowo, S. (2022). Efektivitas Kamus Bergambar Digital dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 10(2), 90–97. https://doi.org/10.33366/jpft.v10i2.2345

Sholihat, D., & Anwar, A. (2023). Rumpun ilmu pengetahuan alam dalam perspektif islam dan barat. Jurnal Sains dan Teknologi, 5(2), 676-686. https://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/saintek/article/view/2305.

Sidiq, E. I., & Syaripudin, C. R. A. (2022). Sumber Belajar dan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 594-601. https://core.ac.uk/download/pdf/55331522

Tantawi, H., Sabaryati, J., & Darmayanti, N. W. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kamus Ipa Fisika Bergambar untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa MTS NW Senyiur Kelas VIII pada Materi Alat Optik Tahun Ajaran 2018/2019. ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 5(2), 101-110. https://doi.org/10.31764/orbita.v5i2.1628

Widyoko, E. P. (2013). Evaluasi Program Pembelajaran. Pusat Belajar.

Wulandari, N., Simanjuntak, S., & Ramadhani, A. (2023). Validasi Media Pembelajaran IPA Berbasis Aplikasi Android untuk Siswa SMP. Jurnal Edutech, 22(1), 105–112. https://doi.org/10.31004/edutech.v22i1.4761

Yuliani, N., & Rahayu, T. (2021). Strategi pembelajaran mandiri berbasis digital di era adaptasi kebiasaan baru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 35–44. https://doi.org/10.24114/jtp.v23i1.15430

Yuniar, N. F. (2024). Perbandingan penggunaan buku Lembar Kerja Siswa (LKS) dan buku elektronik terhadap semangat belajar peserta didik. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(4), 9-15. https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/6116

Downloads

Published

2025-06-30