Kalimat Teks Eksposisi Karya Siswa Kelas VIII SMP
Abstract
This study aims to describe the structure of single sentence patterns of seventh-grade students of SMPN 1 Guguak, Lima Puluh Kota Regency. This type of research uses descriptive qualitative. The object of this research is a student worksheet in the form of an exposition text, with the research subject being the students of SMP N 1 Guguak, Lima Puluh Kota Regency. The results showed 89 data elements in a single sentence pattern in the exposition text of class VIII students of SMP N 1 Guguak, Lima Puluh Kota Regency. The sentence structure with the S + P pattern consists of 2 data (2%), the use of the S + P + O pattern element is 17 sentences from 89 data (19%), the use of the S + P + Pel pattern element is 20 sentences from 89 data (24%), the use of the S+P+Ket pattern element contained 15 sentences from 89 data (7%), the use of the S+P+O+Pel pattern element contained 18 sentences from 89 data (22.5%), and the S sentence element pattern +P+O+Ket there are 17 sentences from 89 data (18%). In conclusion, the most widely used single sentence pattern element in the exposition text of VIII grade students of SMP N 1 Guguak, Lima Puluh Kota Regency is the S+P+Pel pattern.
Keywords: Sentence Pattern Structure, Exposition Text
References
Mariyana, S. (2019). Analisis Kesalahan Kalimat dalam Artikel Jurnal Pendidikan dan Keguruan 2014 Program Pascasarjana Universitas Terbuka. Metafora, V(2), 131–140. http://dx.doi.org/10.30595/mtf.v5i2.5079
Mijianti, Y., & Puspitosari, E. P. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Metode Take and Give dengan Pemanfaatan Strategi 3W2H. Belajar Bahasa, 4(1), 149–159. https://doi.org/10.32528/bb.v4i1.1873
Noermanzah, N. (2017). Struktur Kalimat Tunggal Bahasa Sindang di Kota Lubuklinggau dan Pengaruhnya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–26. https://doi.org/10.21009/aksis.010101
Parto, P. (2020). Berkomunikasi Efektif dengan Kalimat Efektif dalam Bahasa Indonesia. MEDIAKOM: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 167–179. https://doi.org/10.32528/mdk.v3i2.3132
Sugiarto,S., & Wahyuni, T. (2018). Studi Eksplorasi Gramatika Sintaksis Pemerolehan Bahasa Kedua di PAUD Angin Laut Desa Labuhan Bajo. Jurnal Kependidikan, 2(1), 54–69. https://doi.org/10.31227/osf.io/n5jef
Wahyuni, R. T., Darmuki, A., & Hasanudin, C. (2019). Analisis Pola, Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis pada Kalimat Tunggal dalam Surat Kabar Harian Kompas. Bahtera: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya, 6(12), 659–670. https://doi.org/10.37729/btr.v6i12.6024
Windarto, H. K. (2020). Kajian Keterampilan Menulis Menggunakan Media Jurnal Bergambar di Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2), 303–311. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v7i2.775
Wulandari, R. S., Zulaihah, S., & Hurustyanti, H. (2017). Analisis Struktur Kalimat Pasif Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia Melalui Contrastive Recognition. Deiksis, 9(3), 374. https://doi.org/10.30998/deiksis.v9i03.1834
Yodeska, Y. K., & Nursaid, N. (2020). Struktur Kalimat dan Diksi Teks Eksposisi Karya Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(3), 517–525. https://doi.org/10.24036/108242-019883